ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

معاون آموزشی وزیر علوم نیاز دانشگاه ها به پژوهش‌های دانشجویان دکتری و کاهش حق‌التدریس و حق‌التحقیق استادان را از علل مخالفت دانشگاه‌ها با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری دانست.
علی خاکی صدیق اظهارداشت: امسال هیچ کاهش ظرفیتی در مقطع دکتری اتفاق نیفتاده است و تنها در مقطع کارشناسی ارشد هفت درصد کاهش ظرفیت پذیرش داشتیم.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در مباحث رتبه بندی، شاخص‌های مقالات وزن زیادی دارد و از سوی دیگر ارتقای استادان نیازمند چاپ تعدادی مقاله است و اگر تعداد دانشجویان دکتری کم شود، خروجی های مقالات دانشگاه ها هم کاهش می یابد.
وی افزود: دانشگاه ها در ارتباط با کاهش ظرفیت دکتری بسیار مقاومت می کنند چون دانشجویان دکتری موتورهای اصلی پژوهش در دانشگاه ها هستند و بیشترین بار پژوهش بر دوش آنهاست، پروژه ها را انجام می دهند و مقالات دانشگاه ها نتیجه پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری است.
خاکی صدیق با بیان اینکه ناگزیر به کاهش ظرفیت دانشجوی دکتری در سطح کشور هستیم، تاکید کرد: نیازی به این تعداد دانشجو و دانش آموخته دکتری نداریم و ناگزیریم به سمت تعدیل برویم اما کار ظریف و حساسی است و مقدمات آن باید فراهم شود و در یک سری از آیین نامه ها بازنگری صورت گیرد تا جذابیت گرفتن دانشجویان دکتری در حجمی که الان هست، کاهش یابد.
عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به یکی دیگر از علل دانشگاه ها در مخالفت با کاهش ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی از جمله دکتری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در دانشگاه ها وجود دارد که یکی از تبعات جانبی آن دانشجویان دکتری می شود، حق التدریس در دانشگاه ها است. از سال های گذشته در کشور نظام حق التدریسی راه اندازی شد و دلیل اصلی برای فعال کردن این مدل حقوقی که الان هم روی آن پافشاری می شود، پایین بودن حقوق اعضای هیأت علمی است.
خاکی صدیق یادآور شد: باوجود اینکه بسیاری تلاش بر کاهش حقوق استادان دارند و بر این باور هستند که این قشر حقوق زیادی دریافت می کنند اما بر اساس استانداردهای سطح جهانی، حقوق اعضای هیأت علمی زیر رقم استاندارد است که برای جبران این حقوق پایین، ساز و کار حق التدریس و حق التحقیق استفاده می شود.
وی در پاسخ به این سوال که شیوه برگزاری آزمون دکتری می تواند در کیفیت ورودی های دکتری تاثیرگذار باشد یا نه، تاکید کرد: تغییر شیوه آزمون می تواند در کیفیت ورودی های دکتری به دانشگاه ها موثر باشد اما تاثیری در کمیت و تعداد دانشجویان دکتری ندارد.
خاکی صدیق همچنین اظهارداشت: مسئله دیگر در استانداردسازی ظرفیت تحصیلات تکمیلی، هماهنگی همه زیرنظام ها با هم است که این مورد هم یکی از گلوگاه های این موضوع محسوب می شود؛ الان درصدی از دانشجویان دکتری در دانشگاه های دولتی و عمده آنها در دانشگاه های غیردولتی و آزاد مشغول به تحصیل هستند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید