ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

طی دو دهه گذشته، مفهوم بین‌المللی شدن آموزش عالی مورد توجه کشورهای مختلف قرارگرفته و به یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است.


محققان در راستای رسیدن کشور به این امر مهم، عوامل پیش برنده و بازدارنده را شناسایی و بررسی کرده‌اند.
در خصوص بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها، تعاریف مختلفی توسط متخصصان ارائه شده است. برخی، بین‌المللی شدن آموزش عالی در سطوح ملی، بخشی و نهادی را به‌عنوان فرایند ادغام بعد بین‌المللی، بین فرهنگی و یا جهانی در اهداف، کارکردها و ارائه آموزش عالی تعریف کرده‌اند و برخی دیگر، بین‌المللی شدن را فرآیند عامدانه در نظر گرفتن ابعاد بین‌المللی، بین فرهنگی یا جهانی در اهداف، کارکردها و ارائه آموزش عالی برای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش تمام دانشجویان و اعضای هیئت علمی و کمک به جامعه دانسته‌اند.
به گفته محققان داخلی، پژوهش‌های انجام‌شده در کشور نشان‌دهنده محدودیت‌هایی در راستای بین‌المللی شدن آموزش عالی است. در این خصوص با توجه به نتایج پژوهش‌ها و تأکید بر بین‌المللی شدن بر اساس سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی و برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، با این‌که مسئولیت عظیمی بر عهده مؤسسات آموزش عالی ایران برای بین‌المللی شدن قرار دارد تا به امروز مطالعه‌ای جامع بر مؤسسات ایرانی صورت نگرفته است و برای رفع این نقیصه پژوهشی، ضرورت زیادی احساس می‌شود.
برای حرکت در جهت رفع این مشکل، گروهی از محققان از دانشگاه آزاد اسلامی اهواز و دانشگاه علامه طباطبائی تهران مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن عوامل پیش برنده و همچنین عوامل بازدارنده بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها مورد ارزیابی علمی واقع شده‌اند.
در نتایج مطالعه پژوهشی عوامل پیش برنده و همچنین عوامل بازدارنده بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که عوامل پیش برنده بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها شامل آگاهی بخشی، سیاست‌گذاری، برقراری ارتباط، تأمین بودجه و امکانات، توانمندسازی نیروی انسانی، آزادی و استقلال دانشگاهی بوده و در مقابل، عوامل بازدارنده شامل عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، علمی-آموزشی و سازمانی هستند.
از نتایج پژوهش مورد اشاره فوق، مقاله‌ای علمی پژوهشی تهیه شده است که «مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی» متعلق به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آن را به چاپ رسانده است.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید