ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

یک دانشیار رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: این رشته به عنوان یک رشته اجتماعی که فناوری‌ها و اطلاعات فراوانی وارد آن شده است، برای افرادی که علاقه‌مند به اطلاعات، تعاملات اجتماعی و پیشرفت هستند، امکان تحصیل در این زمینه را به‌وجود آورده است.


دکتر اعظم صنعت‌جو اظهار کرد: همه ما هر روزه برای کسب اطلاعات و آگاه شدن در رابطه با موضوعی به جست‌وجوی اطلاعات در موتورهای جست‌وجوگر می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم تا اطلاعات لازم را بدست بیاوریم.
وی افزود: اطلاعاتی که به دنبال آن‌ها هستیم معمولا از قبل توسط عده‌ای آماده، گردآوری و سازماندهی و در نهایت قابل دسترسی شده است. این رشته دانشگاهی به فرآیند گسترش اطلاعات و به زبان ساده‌تر هر اتفاقی که برای یکسری اطلاعات می‌افتد تا در نهایت در دسترس پذیر باشند می‌پردازد. در گذشته ما محمل‌های چاپی را داشتیم و اطلاعات به صورت چاپی انتشار پیدا می‌کرد و ما به گردآوری و ذخیره‌سازی این اطلاعات چاپی برای کتابخانه‌ها می‌پرداختیم.
دانشیار رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: دانش‌آموختگان این رشته در هر زمانی و بر اساس ابزار و پایه‌های اطلاعاتی مختلف که موجود و دسترس‌پذیر هستند به پردازش اطلاعات می‌پردازند. در حال حاضر هم به تنظیم و تکمیل اطلاعات در فضای مجازی و فضای وب می‌پردازیم. دانشجویانی که وارد این حوزه می‌شوند باید از منابع اطلاعاتی آگاهی‌های لازم را داشته باشند تا با استفاده از محمل‌های اطلاعاتی به بررسی اطلاعات در فضای وب بپردازند. علم اطلاعات به چرخه تولید اطلاعات از زمانی که اطلاعاتی تولید می‌شود تا زمانی که سازماندهی می‌شود می‌پردازند.
صنعت‌جو تشریح کرد: عمده کاری که دانشجویان وارد شده به این حوزه انجام می‌دهند بررسی شیوه‌های سازماندهی و چگونگی دسترسی‌پذیری اطلاعات است. باتوجه به تغییر فضای اطلاعاتی به سوی فضای مجازی، ماهیت دروس تغییر پیدا کرده و متناسب با ماهیت این رشته از سال ۱۳۹۱، اسم این رشته از کتابداری و اطلاع‌رسانی به اسم اطلاع و دانش‌شناسی تغییر کرده است. درحال حاضر دروسی مبتنی بر فعالیت‌های ارتباطی شامل دروس فناوری‌های اطلاعاتی، داده پردازی، داده کاوی، سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت دانش و اطلاعات و... عمده دروسی هستند که کسانی که وارد این دانشگاه می‌شوند باید این دروس را بگذرانند.
وی اظهار کرد: رد پای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را در تمام دروس این رشته، چه دروس نظری و چه دروس عملی حس می‌کنیم. افرادی که وارد این رشته دانشگاهی می‌شوند ضمن گذراندن برخی دروس نظری به صورت عملی نیز باید در مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ها به کارآموزی بپردازند و با حضور در محمل‌های اطلاعاتی آن‌ها با سیستم‌های اطلاعاتی مختلف آشنایی لازم را کسب کنند. درحال حاضر در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ایران این امکان وجود دارد که به تربیت دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری پرداخته شود.
این دانشیار رشته علم اطلاعات و دانش شناسی خاطرنشان کرد: این رشته حدود ۱۲ گرایش دانشگاهی دارد که گاها در دانشگاه‌های مختلف متفاوت هستند و در آینده نزدیک و متناسب با نیاز جامعه رشته‌های دیگری مانند کتابخانه‌های دیجیتالی و علم‌سنجی به این مجموعه افزوده شود. ما در این رشته گرایش پزشکی را نیز داریم که افرادی که علاقه‌مند هستند می‌توانند از مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش پزشکی بپردازند، که به اسناد و مدارک و محیط‌های علمی مرتبط می‌پردازد. تمام سازمان‌ها به اهمیت دستیابی به قدرت پی ‌بردند و به دنبال راه‌اندازی مرکز مدیریت دانش هستند و در برخی سازمان‌ها سال‌ها است که این شرایط فراهم شده است.
صنعت جو تشریح کرد: این رشته به عنوان یک رشته اجتماعی که فناوری‌ها و اطلاعات فراوانی وارد آن شده است، برای افرادی که علاقه‌مند به اطلاعات، تعاملات اجتماعی، کمک به دیگران برای دسترسی به رشد، پیشرفت و اطلاعات هستند، امکان پیوستن به این رشته از طریق گروه ریاضی، انسانی و تجربی وجود دارد. دانشگاه فردوسی به عنوان یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ایران، جایگاه خاص خود را برای هر رشته دانشگاهی از جمله رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دارد. دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شیراز جزو اولین دانشگاه‌هایی هستند که در مقطع دکتری برای اولین بار در ایران این مقطع را ایجاد کردند.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید