ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی رشته الهیات پزشکی را ضمن ارائه برنامه مدون خواستار شد و تاکید کرد: این رشته به عنوان رشته‌ای چندوجهی می‌تواند به عنوان ترجمانی علمی و منظم برای پیشرفت دانشگاه راهگشا باشد.
دکتر علیرضا زالی در دومین جلسه شورای اخلاق پزشکی دانشگاه ضمن یادآوری رشادت‌های جامعه پزشکی و مدافعان جان برکف سلامت خصوصا در دوران همه گیری کرونا، گفت: ایثارگری‌های جامعه خدوم پزشکی هرگز از یاد و خاطره مردم پاک نخواهد شد.
وی توجه به اخلاق پزشکی را مسئله استراتژیک دانشگاه معرفی کرد و اظهار امیدواری کرد که نقش محوری اخلاق به صور کلی و جزئی با برگزاری این جلسات در دانشگاه تبیین شود.
دکتر زالی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان دانشگاهی پیشرو و برای اولین بار رشته الهیات پزشکی را در متن دانشگاه ترسیم خواهد کرد، گفت: الهیات پزشکی باید با رویکرد ملی و فراملی در دستور کار باشد.
رییس دانشگاه با اشاره به این که تمامی درسنامه‌های رشته الهیات پزشکی تدوین شده، ضرورت به هنگام سازی برنامه‌های علمی این رشته را دربستر فضای مجازی خواستار شد.
دکتر زالی با تاکید بر این که بیمارستانها تجلی گاه اخلاق حرفه‌ای هستند، ضرورت کانون‌های اجرایی کمیته‌های اخلاق بیمارستانی در محیط را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: باید وظایف، نحوه عملکرد و جایگاه کمیته اخلاق در بیمارستانها بررسی و به روز شود.
آیت الله سید مصطفی محقق داماد استاد دانشکدهٔ حقوق دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاشگران حوزه پزشکی خصوصا در دوران اپیدمی کرونا اظهار کرد: کادر سلامت همانند فرشتگان نجات خدمات ارزنده ای به مردم ارائه دادند.
وی با اشاره به این که ویروس منحوس کرونا برای همه دنیا به شکل آفت بزرگی پدیدار شد، تاکید کرد: کرونا با همه سختی‌هایی که برای مردم ایجاد کرد ولی در عین حال میدان بزرگی هم برای عرضه ایثارگری انسان‌های جان برکف بود.
آیت الله سید مصطفی محقق داماد ضمن یادآوری رشادت های کادر پزشکی گفت: تا به امروز حدود ۲۰۰ پزشک عزیز ، شمار زیادی از پرستاران و بسیاری از خدمت گذاران حوزه سلامت کشورمان جان خود را بر اثر کرونا در راه خدمت به خلق نثار کرده و به درجه شهادت نائل آمده اند.
استاد دانشکدهٔ حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه توضیحاتی درباره چیستی الهیات پزشکی ارائه داد و خاطرنشان کرد: در آثار غربی نیزاین کمله با دو محور بررسی می‌شود. توجه به فرائض اخلاقی و بایسته شناسی یکی از رویکردهای جامعه غرب به این حوزه است.
وی "ارزش هر عمل در تطابق با اصول اخلاقی است و نه با نتیجه عمل" را یکی از معانی الهیات پزشکی در جوامع غربی دانست و افزود: این درحالیست که خیلی از مکاتب ارزش را صرفا با نتیجه عمل ارزیابی می‌کنند.
این استاد دانشگاه در هم آمیختگی حرفه مقدس پزشکی را از چندین منظر با مباحث الهیات مورد توجه قرار داد و گفت: از نظر تاریخی پزشکان همان حکیمان بودند و مهمترین وجه مشترک این نامگذاری به دلیل ارتباط نزدیک این حرفه با امر الهیات است.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا حرفه پزشکی را حرفه‌ای مقدس مینامیم عنوان کرد: پزشکی تنها حرفه ای است که دست خدا در آن قرار دارد چرا که شافی خداست و تنها کسی که این صفت الهی را در هستی تحقق می‌دهد پزشک است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: مهمترین نکته برجسته‌ای که قداست پزشکی را دوچندان میکند موضوع ایثارگری پزشکان و ترجیح منافع دیگران بر منافع خود است چرا که ایثار از انفاق، خدمات مالی و کمک هم بالاتر است.
در بخش دیگری دکتر محمود عباسی رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره ساختار شورای اخلاق پزشکی، وظایف و اختیارات شورا و زمانبندی برگزاری جلسات مواردی را مطرح کرد.
وی با اشاره اهمیت ایجاد رشته الهیات پزشکی خاطرنشان کرد: لازم است با تمرکز بر سطوح مختلف علوم پزشکی به این رشته که خاستگاه علوم انسانی دارد در بالاترین سطح ملی و بین‌المللی در دانشگاه توجه شود.
دکتر عباسی با بیان اینکه یکی از ابعاد الهیات پزشکی، صیانت از قداست و فعالیت‌های جامعه پزشکی است گفت: زمانیکه از الهیات سخن به میان می‌آید علم کلام و اخلاقیات پزشکی در جامعه ایرانی مطرح است.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید