ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت از راه اندازی سامانه برخط غربالگری دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: با کمک این سامانه می توانیم تمامی اختلالات روانی دانشجویان را شناسایی کنیم.
دکتر فرهاد طارمیان در نشست وبیناری با رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان این مطلب افزود: در گذشته آزمون غربالگری سلامت روان دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت حضوری انجام می‌شد، اما از چند ماه گذشته، شرایط انجام این آزمون به صورت آنلاین و از طریق سامانه فراهم شده است و این پرسشنامه و آزمون غربالگری آنلاین، خوشبختانه بر روی پلتفورم دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته و امکان انجام غربالگری آنلاین سلامت روان دانشجویان تازه ورود علوم پزشکی از طریق سامانه، امکان پذیر شده است.
وی هدف از برگزاری این وبینار و تبادل افکار با کارشناسان و رؤسای ادارات مشاوره دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی را آموزش نحوه کار با سامانه غربالگری آنلاین سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی و همچنین پاسخ به سؤوالات فنی و ابهامات کارشناسان و رؤسای ادارات مشاوره در مسیر کار با این سامانه عنوان کرد و گفت: از هفته آینده، لینک اجرای آنلاین آزمون غربالگری دانشجویان جدیدالورود روی صفحات وب هر دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی قرار داده می‌شود و دانشجویان جدیدالورود هر دانشگاه می‌توانند با تکمیل این پرسشنامه، مشاوران را در انجام مداخلات و بررسی مسائل مربوط به سلامت روان دانشجویان، یاری کنند.
دکتر طارمیان تاکید کرد: تلاش داریم به معرفی سامانه برگزاری آزمون غربالگری آنلاین سلامت روان دانشجویان جدیدالورود بپردازیم و خانم باقری از کارشناسان اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، شما عزیزان را با نحوه اجرای آزمون غربالگری آنلاین و شیوه تکمیل پرسشنامه‌های مربوطه، آشنا می‌کنند.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت اظهار کرد: بخشی از بار مسؤولیت راه‌اندازی این سامانه برخط، برعهده کارشناسان حوزه IT معاونت فرهنگی و دانشجویی بود که انصافا در ماه‌های گذشته برای به ثمر رسیدن این سامانه، تلاش‌های زیادی از خود نشان دادند.
وی خاطر نشان کرد: حدود یک‌سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد اما ما این بیماری و تهدید را تبدیل به یک فرصت کردیم و به این فکر افتادیم با راه‌اندازی سامانه بر خط غربالگری دانشجویان علوم پزشکی، برای نخستین بار در مجموعه وزارت بهداشت، تحولی در این حوزه رقم بزنیم. هر چند از نظر ما این سامانه به لحاظ فنی دارای نقایص و ایرادات جزئی است اما درصدد هستیم با کمک و مشورت شما کارشناسان و رؤسای محترم، در کمتر از یک هفته، این نقایص را برطرف کنیم و در نهایت خروجی خوبی از آن دریافت کنیم.
به گفته وی؛ در گذشته غربالگری دانشجویان جدیدالورود به صورت فیزیکی و حضوری در آغاز سال تحصیلی توسط اداره‌های مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌ها انجام می‌شد؛ اما شیوع ویروس کرونا، ما را به این فکر انداخت، که با ایجاد این سامانه آنلاین، اتفاق مهمی در حوزه مشاوره و سلامت روان در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، رقم بزنیم. این سامانه و مجموعه پرسشنامه‌های آن طوری طراحی شده‌ که نه تنها دانشجویان جدیدالورود علوم پزشکی را مورد غربال و سنجش قرار می‌دهد، بلکه برای همه دانشجویان علوم پزشکی در هر مقطعی، قابل استفاده خواهد بود.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت به تشریح مشخصات پرسشنامه‌ سامانه برخط غربالگری دانشجویان علوم پزشکی پرداخت و گفت: نام این پرسشنامه، « سنجش نشانه‌های متقاطع سلامت روان» نامگذاری شده است و یکی از خصوصیات آن، سنجش نشانه‌های ۱۶اختلال روانی بر مبنای آخرین طبقه‌بندی بین‌المللی اختلالات روانی است.
طارمیان گفت: حدود یک‌سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد اما ما این بیماری و تهدید را تبدیل به یک فرصت کردیم و به این فکر افتادیم با راه‌اندازی سامانه بر خط غربالگری دانشجویان علوم پزشکی، برای نخستین بار در مجموعه وزارت بهداشت، تحولی در این حوزه رقم بزنیم.
وی افزود: افسردگی، اضطراب، عصبانیت، مشکل خواب، شکایات بدنی شامل سردرد و سرگیجه، خلق بالا، افکار و اعمال وسواسی، مصرف سیگار، شیشه و مشروبات الکلی، افکار خود آسیب‌رسان، نشانه‌های روانپریشی، مشکلات حافظه، مشکلات شخصیتی، اضطراب اجتماعی، حمله‌های اضطرابی( پنیک)، مشکلات سازگاری، فشار روانی حاد و... از جمله اختلالات مورد سنجش و ارزیابی این سامانه برخط است.
هر دانشجو با وارد کردن شماره دانشجویی و مشخصات خود، می‌تواند وارد این سامانه شود
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این سامانه برخط، طوری به لحاظ فنی طراحی شده است که هر دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به صورت مجزا می‌تواند خروجی فایل اکسل، غربالگری بیمار یا کیس مورد نظر خود را ببیند و هر دانشجوی علوم پزشکی نیز با ورود به این سامانه و وارد کردن شماره دانشجویی خود می‌تواند، پرسشنامه‌ را ببیند و آن را تکمیل کند.
طارمیان با اشاره به اهمیت حضور رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی در این وبینار، اظهار کرد: بدون شک راه‌اندازی و ایجاد این سامانه، در مسیر ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان، کمک زیادی به شما عزیزان در دانشگاه می‌کند وامیدوارم با تسلط کامل، بتوانید با این سامانه کار کنید.
ایجاد این سامانه برخط در ایام کرونایی را به فال نیک می‌گیرم. امید است با فعالیت آنلاین با این سامانه، بتوانیم خدمات پربازدهی در حیطه خدمات مشاوره و سلامت روان، به دانشجویان علوم پزشکی دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از سلامت‌روان به عنوان یکی از ابعاد مهم سلامت افراد یاد کرد و گفت: سلامت روان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و احساس رضایت از زندگی محصول تحقق این وجه از سلامت افراد است. اداره مشاوره‌ و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت به عنوان مجموعه‌ای که متولی پایش سلامت ‌روان دانشجویان علوم پزشکی کشور است، تلاش می‌کند تا با اتخاذ تدابیر و برنامه‌های متعدد، اختلالات ‌روانی احتمالی دانشجویان را شناسایی کرده و با مداخلات درمانی لازم، زمینه رفع آنها و تأمین سلامت‌روان دانشجویان را فراهم کند.
طارمیان افزود: در ماه‌های گذشته که به دلیل شیوع ویروس کرونا سبک زندگی عموم مردم دچار تغییرات شده و به تبع آن دانشگاه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمده و برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها بیشتر در بستر مجازی اجرا می‌شد، ارتباطات اجتماعی جوانان و دانشجویان به شدت کاهش یافته است. در چنین شرایطی بیم آن می‌رفت که سلامت روان دانشجویان دچار اختلالات ناشی از محدودیت‌های کرونایی شود که در این مسیر رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی، وظایف و رسالت خطیری بر دوش دارند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید