ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

تغییرات رشته دکتری بیوتکنولوژی برای کنکور92-93 بیشتر ازدیگر رشته هابوده

حذف دو درس ژنتیک که ضریب 3 داشته و میکروب شناسی باضریب1 شوک عظیمی درشرکت کنندگان این رشته وارد کرد وشوک دیگر به کارشناس ارشد رشته هایی مثل زیست شناسی گیاهی وجانوری وحشره شناسی پزشکی که خود رابرای شرکت دراین ازمون آماده نموده بودند بود که  نمیتوانند درآزمون امسال شرکت کنند

و درس جدیدی به نام بیوانفورماتیک که درخصوص ، يافتن ژن‌ها در ميان توالي‌هاي ژنوميک، به خط کردن توالي‌ها در بانک‌هاي اطلاعاتي براي يافتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها، پيش‌گويي ساختار و عملکرد محصولات ژن‌ها، توضيح تعامل ژن‌ با محصولاتش ، يافتن ارتباط فيلوژنتيک ميان ژن‌ها و توالي‌هاي پروتئيني مطالعه مینماید و کاربرد آن درخصوص طراحي داروها، شناسايي علل ژنتيک بيماري‌ها،، تشخيض بيماري‌ها بر اساس اطلاعات ژنتيک میباشد .

معرفي کتاب‌هايي در زمينه‌ي بيوانفورماتيک

با اين كه منابع گوناگون خارجي در اين زمينه موجود است، تعداد کتاب‌هاي داخلي اندک است. سعي داريم تا حد امکان منابع موجود در کتاب‌خانه‌هاي داخلي را ارائه كنيم.

 بر اساس اطلاعات موجود در سايت کتاب دو کتاب در زمينه‌ي بيوانفورماتيک با گرايش مولکولي به زبان فارسي تأليف شده است:

1-ابزارهاي بيوانفورماتيك

نويسنده:فاطمه هنري  و حبيب اسلام زاده

انتشارات :آوند انديشه

اين كتاب در رابطه با سايت ncbiو طريقه جستجو در آن ميباشد با زباني ساده به ارائه مطلب پرداخته است و كتابي مفيد در رابطه با جستجو در بانكهاي اطلاعاتي بيوانفورماتيكي ميباشد

2- عنوان کتاب: بيوتکنولوژي و بيوانفورماتيک: تکنيک PCR و نرم افزار FASTA

نويسنده: محمدرضا دهقاني- منيره هراتيان

انتشارات: نور دانش

اين کتاب در باره‌ي استفاده از قابليت‌هاي بيوانفورماتيک در تکنيک واکنش‌هاي زنجيره‌اي پليمراز[1][4] - که يکي از روش‌هاي رايج در مطالعات مولکولي است - تأليف شده است. اين مجموعه دست‌نامه‌اي آزمايشگاهي است که اين مطالب را در بر مي‌گيرد: شرح واکنش زنجيره‌اي پليمراز، معرفي وسايل، معرف‌ها و مواد مصرفي، معرفي دستگاه مستر سايکلر، معرفي نرم افزار FASTA PCR شامل ابزار‌ها و گزينه‌هايي براي طراحي پرايمرها و معرفي ابزار‌هاي برنامه.

3- عنوان کتاب: راهنماي عملي بيوانفورماتيک

نويسنده: محمدعلي ملبوبي- تهمينه لهراسبي

موضوع کتاب: اين کتاب بر اساس پايگاه‌هاي اطلاعاتي در زيست شناسي و کاربرد آن در بيوانفورماتيک نوشته شده است.

تعداد بسيار زيادي کتاب با موضوعات مرتبط با بيوانفورماتيک به زبان انگليسي چاپ شده است. با توجه به ميان‌رشته‌اي بودن بيوانفورماتيک، کتاب‌هاي متنوعي با ديدگاه‌هاي مختلف از قبيل پزشکي، ژنتيک، زيست‌شناسي سلولي و مولکولي، آمار، برنامه نويسي،کامپيوتر و... نوشته شده است.

1- عنوان کتاب: Introduction to bioinformatics

نويسنده: Teresa Attwood, David Parry-Smith

انتشارات: Prentice & Hall

موضوع کتاب: اين کتاب يک راهنماي کاربردي براي آشنايي اوليه با بيوانفورماتيک است. دراين کتاب دو محور اصلي در تحقيقات بيوانفورماتيک بررسي شده است: ژنوميک و آناليز توالي‌هاي پروئيني. کتاب با معرفي پايگاه‌هاي اطلاعات عمومي در بيوانفورماتيک آغاز مي‌شود و در ادامه به بررسي روش‌هاي آناليز اطلاعات، روش‌هاي تشخيص توالي‌ها، الگوهاي ساختاري و نهايتاً معرفي کاربردهاي بيوانفورماتيک مي‌پردازد. هدف نويسنده از نگارش اين کتاب آشنايي علاقه‌مندان به آناليز داده‌ها بدون نياز به آموزش‌هاي پيچيده بوده است

2-عنوان كتاب:Bioinformatics basics: applications in biological science and medicine                          
نويسنده: Hooman H. Rashidi, Lukas K. Buehler

انتشارات: CRC Press

موضوع کتاب: در اين کتاب نقش پردازش‌ و ابزار کامپيوتري در ايجاد و پيشرفت بيوانفورماتيک مورد توجه قرار گرفته است. در اين‌جا خدمات بيوانفورماتيک به علوم زيستي و دارويي مطرح شده است. به‌علاوه سايت‌هاي مورد استفاده در بيوانفوماتيک به تفصيل ارائه شده‌اند. مطالعه‌ي اين کتاب نيازمند آشنايي با مباحث پايه‌ي زيست شناسي است.

 

 

3- عنوان كتاب: Bioinformatics: a practical guide to the analysis of genes and protein
نوسندگان: Andreas D. Baxevanis, B. F. Francis Ouellette

 انتشارات: Wiley

موضوع کتاب: اين کتاب خلاصه‌اي کامل از تمام ابزارهاي موجود در زمينه‌ي بيوانفورماتيک و پايگاه‌هاي اطلاعاتي مرتبط با آن است. در اين‌جا خصوصيات اصلي داده‌ها و نوع نتايج حاصل از هريک از ابزارها، ارائه شده است. موضوع‌هاي مطرح شده در اين کتاب براي کاربران نرم‌افزارهاي بيوانفورماتيک مفيد است. اطلاعات ارائه شده در اين‌جا اين امکان را مي‌‌دهد تا محقق بتواند بهترين ابزار را متناسب با نياز خود انتخاب كند و پاسخ مناسب‌تري به دست آورد.

 



 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان (علی)

    سلام
    بنده هم با این مشکل مواجه شدم. علی رغم تلاش 1ساله برای آمادگی در آزمون بیوتکنولوژی دیگه نمیتونم شرکت کنم. سوال من اینجاست که باید چکارکنم؟ امکان داره تجدید نظر بشه و امسال این گرایش هایی که حذف شدند بتونن شرکت کنند؟ در ضمن 2ماه مونده به امتحان رشته نزدیکیو نمیشه پیداکرد که بشه امتحان داد.ممنون میشم جواب بدین

  • کاری نمیشه کرد تغییر رشته-خیرامکان نداره- دفترچه رو بخونید چرانشه

  • بله متاسفانه همینطوره

  • مهمان (11)

    واقعا آخر بی نظمیه!! جالبه نانو بیوتکنولوژی که در واقع زیر مجموعه ای از بیوتکنولوژی زیست شناسی جانوری میتونه شرکت کنه اما بیوتک نمیتونه!!

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید