ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

1. دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری Nursing (Ph.D)
دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری یا Nursing (Ph.D) بالاترین مقطع تحصیلی این رشته است. دانش آموختگان این دوره می توانند به عنوان اعضاء هیئت علمی در دانشگاهها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور انجام وظیفه نمایند.
2. تاریخچه دکتری پرستاری :
با گذشت قریب به یک قرن از تاریخ پرستاری و حدود 40 سال از پرستاری نوین، تقویت بنیه علمی، عملی و بدنۀ کارگزاران حرفه پرستاری به عنوان یکی از شاخه های علمی و حرفه ای گروه پزشکی ضرورت می یابد. این امر با ارتقاء دائمی وگسترش و تعمیق مرزهای علم و تربیت نیروهای متخصص در این رشته، به ویژه وجود برنامه دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری میسر می¬گردد.
با نگاهی به تاریخ و مستندات موجود می توان گفت موضوع تأسیس دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری اولین بار با گشایش مرکز پزشکی ایران در یکصد و سومین نشست شورای گسترش آموزش عالی مورخ 5/6/54 مطرح گردید. لیکن تلاش برای تهیه برنامه دکتری و تصویب آن در سال¬های 1360 توسط ریاست محترم شاخه تخصصی رشته پرستاری شورای عالی برنامه ریزی صورت گرفت. برنامه آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری (که توسط کمیته تخصصی پرستاری گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی تهیه و تأیید شده بود)، در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مورخ 17/7/73 به تصویب رسید.
اولین دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری در سال 1374 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با پذیرش 3 دانشجو آغاز شد. پس از آن به ترتیب دانشگاه تربیت مدرس در سا ل1375 با پذیرش چهار دانشجو، دانشگاه-های علوم پزشکی ایران و تهران در سال 1378 هر یک با پذیرش 2 دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1381 با پذیرش 2 دانشجو و بالاخره دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1382 با پذیرش 2 دانشجو، دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری را آغاز نمودند. بنابراین تعداد دانشگاههای دارای مجوز تربیت دانشجوی دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری، شامل 6 دانشگاه تبریز، تربیت مدرس، ایران، تهران، شهید بهشتی و اصفهان می باشد.
در حال حاضر (بهمن 1382)، تعداد 53 دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری دانشگاهی پیشگفت پذیرفته شده و از این تعداد 10 نفر فارغ التحصیل گردیده اند.
3. ضرورت دکتری پرستاری  (Values) :
پرستاری که از سویی با سلامت انسان به عنوان موجودی چندبعدی، هر فرد با همه ویژگی های جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و به عنوان موجودی منحصر، سر و کار دارد و از سویی دیگر براساس نظام ارزشهای اسلامی حاکم بر جامعه، ملزم به رعایت حقوق انسان ها و برقراری عدالت اجتماعی می باشد، بایستی از راه پژوهشهای بینادی، کاربردی کیفی و تقویت مطالعات نظری با رویکردی جامع و جامعه نگر و ایجاد تفکر آموزش مداوم و تعامل با سایر شاخه های دانش (دیدگاه بین رشته ای) در دوره های دکتری در تحقق این رویکرد فلسفی بکوشد. دانش¬آموختگان دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری به مثابه راهبرد شناساین این شاخه علمی و حرفه ای، در اعتلاء سلامت جامعه ایفای نقش خواهند کرد. این امر موجب افزایش انگیزه کارگزاران پرستاری و ارتقاء ارائه خدمات حرفه ای خواهد شد.
4. اهمیت دکتری پرستاری  (Mission):
ارتقاء علم و مهارت حرفه¬ای کارگزاران خدمات پرستاری و در نتیجه ارتقاء استانداردهای ملی سلامت، غنی سازی دائمی اعضاء هیئت علمی، تولید علم، انتقال فن آوری افزایش تعامل عملی در سطح ملی و بین المللی، ایجاد پویایی و برانگیختن روحیه علمی و روش مندی، از مأموریت های عمده تأسیس دوره دکتری است.
5. آینده دکتری پرستاری  (Vision):
مشارکت راهبردی در تولید و گسترش پژوهش های بنیادی وکاربردی، ارتقاء استانداردهای ملی و سازواری با استانداردهای جهانی آموزش پرستاری، بسترسازی برای جذب نیرویهای کارآمد علمی و تخصصی در داخل کشور و جلب و جذب دانشجو از کشورهای منطقه.
6. هدف دکتری پرستاری  (Aims):
اهداف کلی برنامه دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری عبارتند از:1- تربیت مدرسین با صلاحت آموزشی و پژوهشی 2- تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاههای کشور 3- نیل به خودکفائی حرفه ای.
7. بازارکار دکتری پرستاری (Role definition):
دانش آموختگان این دوره ضمن رفع کمبود کمی و کیفی نیروی انسانی، قادر خواهند بود دوره های آموزشی را برنامه ریزی و اداره نموده و به پژوهش در زمینه های آموزش، خدمات و مدیریت در پرستاری بپردارند. همچنین دانش آموختگان قادر خواهند بود، مسائل مربوط به حرفه را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل های مناسب ارائه نمایند.
8. شرح وظایف  دکتری پرستاری (Task Analysis):
- تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی در رشته پرستاری با استفاده ازروشهای نوین
- مشاور و مجری تحقیقات براساس نیاز جامعه و انتشار نتایج تحقیق
- انجام برنامه ریزی آموزشی
- مشارکت در برنامه ریزی های تخصصی و حرفه ای
9. برنامه  راهبردی دکتری پرستاری :
- ارائه دروس به صورت دانشجو محوری
- ارائه دروس به روش حل مسئله
- ارائه دروس به روش بحث گروهی
- ارائه دروس با تقویت تفکر انتقادی
- موظف کردن دانشجویان به نگارش یافته های علمی و پژوهشی در رابطه با هر درس
10. ظرفیت پذیرش دانشجو دکتری پرستاری :
دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد در یکی از رشته های آموزش یا مدیریت خدمات پرستاری و یا رشته ها و گرایش های مربوط و دارا بودن سایر شرایط ورود به دکتری تخصصی (Ph.D) مصوب شورای عالی برنامه ریزی می باشد.
جدول مواد امتحانی و ضرایب مربوطه پذیرش دانشجو در رشته پرستاری مقطع دکتری تخصصی (Ph.D)
ردیف مواد امتحانی ضرایب:

1 آماروروش تحقیق (3)

2 مبانی مراقبتهای پرستاری (5)

3 استعدادتحصیلی (1)

11. رشته های مشابه  دکتری پرستاری در داخل کشور: وجود ندارد
12. رشته های مشابه دکتری پرستاری  در خارج از کشور: از جمله کشورهایی که دکتری پرستاری مشابه دارند عبارتند از: هندوستان، آمریکا، انگلستان، کانادا، سوئد، استرالیا، فنلاند، مصر، فیلیپین و کشورهای آمریکای جنوبی.
13. شرایط بکارگیری دکتری پرستاری :
مطابق ضوابط شورای نظارت، ارزشیابی و گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور.
14. موارد دیگر (مانند بورسیه) دکتری پرستاری : اعزام بورسیه به خارج از کشور براساس نیاز و مطابق قوانین وزارت متبوع می باشد.

 

 

مطالب مرتبط:

ظرفیت پذیرش دکتری آموزش پرستاری

دانلود سوالات دکتری آزمون پرستاری

کلاس کنکور دکتری پرستاری

جزوات نفرات برتر دکتری آموزش پرستاری

آزمونهای کشوری دکتری پرستاری

درباره رشته پرستاری

مدارک مورد پذیرش دکتری پرستاری

مواد امتحانی و ضرایب مربوطه پرستاری

1. نام و تعریف رشته:

دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری                                     Nursing (Ph.D)

دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری یا Nursing (Ph.D) بالاترین مقطع تحصیلی این رشته است. دانش­آموختگان این دوره می­توانند به عنوان اعضاء هیئت علمی در دانشگاه­ها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور انجام وظیفه نمایند.

2. تاریخچه رشته:

با گذشت قریب به یک قرن از تاریخ پرستاری و حدود 40 سال از پرستاری نوین، تقویت بنیه علمی، عملی و بدنۀ کارگزاران حرفه پرستاری به عنوان یکی از شاخه­های علمی و حرفه­ای گروه پزشکی ضرورت می­یابد. این امر با ارتقاء دائمی وگسترش و تعمیق مرزهای علم و تربیت نیروهای متخصص در این رشته، به ویژه وجود برنامه دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری میسر می­گردد.

با نگاهی به تاریخ و مستندات موجود می­توان گفت موضوع تأسیس دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری اولین بار با گشایش مرکز پزشکی ایران در یکصد و سومین نشست شورای گسترش آموزش عالی مورخ 5/6/54 مطرح گردید. لیکن تلاش برای تهیه برنامه دکتری و تصویب آن در سال­های 1360 توسط ریاست محترم شاخه تخصصی رشته پرستاری شورای عالی برنامه­ریزی صورت گرفت. برنامه آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری (که توسط کمیته تخصصی پرستاری گروه پزشکی شورای عالی برنامه­ریزی تهیه و تأیید شده بود)، در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای عالی برنامه­ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مورخ 17/7/73 به تصویب رسید.

اولین دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری در سال 1374 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با پذیرش 3 دانشجو آغاز شد. پس از آن به ترتیب دانشگاه تربیت مدرس در سا ل1375 با پذیرش چهار دانشجو، دانشگاه­های علوم پزشکی ایران و تهران در سال 1378 هر یک با پذیرش 2 دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1381 با پذیرش 2 دانشجو و بالاخره دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1382 با پذیرش 2 دانشجو، دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری را آغاز نمودند. بنابراین تعداد دانشگاه­های دارای مجوز تربیت دانشجوی دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری، شامل 6 دانشگاه تبریز، تربیت مدرس، ایران، تهران، شهید بهشتی و اصفهان می­باشد.

در حال حاضر (بهمن 1382)، تعداد 53 دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری دانشگاه­هی پیشگفت پذیرفته شده و از این تعداد 10 نفر فارغ­التحصیل گردیده­اند.

3. ارزش­ها و باورها (Values) (فلسفه برنامه):

پرستاری که از سویی با سلامت انسان به عنوان موجودی چندبعدی، هر فرد با همه ویژگی­های جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و به عنوان موجودی منحصر، سر و کار دارد و از سویی دیگر براساس نظام ارزش­های اسلامی حاکم بر جامعه، ملزم به رعایت حقوق انسان­ها و برقراری عدالت اجتماعی می­باشد، بایستی از راه پژوهش­های بینادی، کاربردی کیفی و تقویت مطالعات نظری با رویکردی جامع و جامعه­نگر و ایجاد تفکر آموزش مداوم و تعامل با سایر شاخه­های دانش (دیدگاه بین رشته­ای) در دوره­های دکتری در تحقق این رویکرد فلسفی بکوشد. دانش­آموختگان دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری به مثابه راهبرد شناساین این شاخه علمی و حرفه­ای، در اعتلاء سلامت جامعه ایفای نقش خواهند کرد. این امر موجب افزایش انگیزه کارگزاران پرستاری و ارتقاء ارائه خدمات حرفه­ای خواهد شد.

4. رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی (Mission):

ارتقاء علم و مهارت حرفه­ای کارگزاران خدمات پرستاری و در نتیجه ارتقاء استانداردهای ملی سلامت، غنی­سازی دائمی اعضاء هیئت علمی، تولید علم، انتقال فن­آوری، افزایش تعامل عملی در سطح ملی و بین­المللی، ایجاد پویایی و برانگیختن روحیه علمی و روش­مندی، از مأموریت­های عمده تأسیس دوره دکتری است.

5. چشم­انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی (Vision):

مشارکت راهبردی در تولید و گسترش پژوهش­های بنیادی وکاربردی، ارتقاء استانداردهای ملی و سازواری با استانداردهای جهانی آموزش پرستاری، بسترسازی برای جذب نیرویهای کارآمد علمی و تخصصی در داخل کشور و جلب و جذب دانشجو از کشورهای منطقه.

6. اهداف کلی رشته (Aims):

اهداف کلی برنامه دوره دکتری تخصصی (Ph.D) پرستاری عبارتند از:1- تربیت مدرسین با صلاحت آموزشی و پژوهشی 2- تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه­های کشور 3- نیل به خودکفائی حرفه­ای.

7. نقش­های دانش­آموختگان در برنامه آموزشی (Role definition):

دانش­آموختگان این دوره ضمن رفع کمبود کمی و کیفی نیروی  انسانی، قادر خواهند بود دوره­های آموزشی را برنامه­ریزی و اداره نموده و به پژوهش در زیمه­های آموزش، خدمات و مدیریت در پرستاری بپردارند. همچنین دانش­آموختگان قادر خواهند بود، مسائل مربوط به حرفه را تجزیه و تحلیل کرده و راه­حل­های مناسب ارائه نمایند.

8. وظایف حرفه­ای دانش­آموختگان (Task Analysis):

- تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی در رشته پرستاری با استفاده ازروش­های نوین

- مشاور و مجری تحقیقات براساس نیاز جامعه و انتشار نتایج تحقیق

- انجام برنامه­ریزی آموزشی

- مشارکت در برنامه­ریزی­های تخصصی و حرفه­ای

9. استراتژی­های اجرایی برنامه آموزشی:

- ارائه دروس به صورت دانشجو محوری

- ارائه دروس به روش حل مسئله

- ارائه دروس به روش بحث گروهی

- ارائه دروس با تقویت تفکر انتقادی

- موظف کردن دانشجویان به نگارش یافته­های علمی و پژوهشی در رابطه با هر درس

10. شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد در یکی از رشته­های آموزش یا مدیریت خدمات پرستاری و یا رشته­ها و گرایش­های مربوط و دارا بودن سایر شرایط ورود به دکتری تخصصی (Ph.D) مصوب شورای عالی برنامه­ریزی می­باشد.

جدول مواد امتحانی و ضرایب مربوطه پذیرش دانشجو در رشته پرستاری مقطع دکتری تخصصی (Ph.D)

ردیف

مواد امتحانی

ضرایب

1

نظریه­ها و کاربرد آن در پرستاری

3

2

اصول و نظریه­های مدیریت و کاربرد آن در پرستاری

3

3

اصول و نظریه­های آموزش وکاربرد آن در پرستاری

3

4

آمار و پژوهش در پرستاری

3

11. رشته­های مشابه در داخل کشور: وجود ندارد

12. رشته­های مشابه در خارج از کشور: از جمله کشورهایی که دکتری پرستاری مشابه دارند عبارتند از: هندوستان، آمریکا، انگلستان، کانادا، سوئد، استرالیا، فنلاند، مصر، فیلیپین و کشورهای آمریکای جنوبی.

13. شرایط مورد نیاز برای راه­اندازی رشته:

مطابق ضوابط شورای نظارت، ارزشیابی و گسترش دانشگاه­های علوم پزشکی کشور.

14. موارد دیگر (مانند بورسیه): اعزام بورسیه به خارج از کشور براساس نیاز و مطابق قوانین وزارت متبوع می­باشد.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید