ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

رئیس مرکز توسعه هماهنگی و ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت گفت: در مدل واگذاری ماموریتها به دانشگاهها، دانشگاه‌های کشور به ۸ تیم تقسیم شده‌اند؛ سرگروه هر تیم دانشگاهی است که در مجموع امتیاز پژوهش و فناوری نسبت به بقیه دانشگاه‌ها بالاتر بوده است.
دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد در نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی با اشاره به نوآوری ماموریت‌ محور، اظهار کرد: رسیدن به نظام سلامت پیشرو، پاسخگو و با کیفیت بدون نوآوری ناممکن است. استراتژی نوآوری دیگر در هیچ کشور پیشرفته‌ای غیر ماموریت محور نیست. یعنی هیچ کشور بزرگ و ثروتمندی در دنیا ادعای حل همه مشکلات جهان را ندارد. از یک سو، اسناد و اطلاعات موجود در کشور از جمله اسناد بالادستی، همواره بر لزوم مسئله محوری و ماموریت مداری در دانشگاه‌های کشور، در راستای حل مشکلات جامعه تاکید داشته و از سوی دیگر عمدتا دانشگاه‌ها مشغول انجام تحقیقات و فناوری بر اساس تمایل و توانمندی اعضای هیات علمی خود هستند. در نتیجه در مورد مسائلی با حدت و حساسیت بیشتر مقالات زیادی داریم، اما مشکلات همچنان باقی است.
دکتر حق‌جوی جوانمرد به فرآیند واگذاری ماموریت‌ها به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در این مدل دانشگاه‌های کشور به ۸ تیم تقسیم شده‌اند؛ سرگروه هر تیم دانشگاهی است که در مجموع امتیاز پژوهش و فناوری نسبت به بقیه دانشگاه‌ها بالاتر بوده است. هدف این است تا به مفهوم عدالت در توزیع منابع نزدیک شویم.
وی با تاکید بر اینکه قصد داریم منابع اعتباری را به سمت تیم، امکانات و زیرساخت مناسب که وجود دارد، هدایت کنیم، گفت: تامین منابع این طرح از محل یک درصد شورای عالی عتف مبنی بر اینکه اعتبارات هزینه ای دستگاه ها که باید صرف تحقیقات و فناوری شود، انجام می‌شود. می‌خواهیم برای اولین بار در کشور یک کار تیمی را در میان دانشگاه های علوم پزشکی تجربه کنیم. زمین بازی بزرگتر ایجاد کنیم تا همه دانشگاه ها در کنار هم توانمند شوند.
وی در خصوص تعیین ماموریت‌ها، گفت: اسناد بالادستی نظیر اولویت‌های تحقیقات و فناوری و نقشه جامع علمی کشور، وضعیت موجود شاخص‌های سلامت (بار بیماری‌ها و عوامل خطر، مرور منابع و رایزنی با آگاهان کلیدی)، توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های جاری در نظام تحقیقات، امکان‌سنجی قابلیت اجرای برنامه‌ها در قالب ماموریت همه مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر حق‌جوی جوانمرد افزود: طبق آخرین آمار بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، سرطان، سوانح جاده‌ای بالاترین میزان مرگ و میر ایرانیان را دارد. پس از آن موضوعات بیوتکنولوژی تغذیه و تولید دارو، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی و مدیریت و اقتصاد سلامت در ردیف‌های بعدی قرار دارند. هدف ما کاهش ۲۵ درصدی ریسک مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، دیابت و غیره است.
دکتر حق‌جوی جوانمرد ماموریت واگذار شده به دانشگاه‌ها و سرگروه انتخاب شده برای هر ماموریت را برشمرد و گفت: ماموریت سرطان با محوریت سرطان‌های شایع به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی که دارای مرکز تحقیقاتی فعال مرتبط با این حوزه هستند؛ واگذار شد. ماموریت بیماری‌های غدد و متابولیسم با محوریت دیابت به دانشگاه علوم پزشکی تهران و ماموریت بیماری‌های قلب و عروق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان محول شد و به دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ماموریت سوانح و حوادث با محوریت سوانح جاده‌ای محول شد.
وی در ادامه افزود: ماموریت دانشگاه تبریز و مشهد فناورانه است. ماموریت علوم دارویی با محوریت تامین داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ماموریت بیوتکنولوژی با محوریت تغذیه سالم و فراگیر به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار خواهد شد. دانشگاه علوم پزشکی ایران سرگروه ماموریت مدیریت و اقتصاد سلامت ایران است و کلان چالش اثر آلودگی هوا بر سلامت به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سپرده شده است.
دکتر حق‌جوی جوانمرد در ادامه به تعدادی ماموریت احصا شده اشاره کرد که هنوز به دانشگاهی محول نشده‌اند و افزود: این ماموریت‌ها شامل سالمندی، اصلاح ساختار جمعیتی، معلولیت‌ها، چاقی و اضافه وزن، سلامت روان (افسردگی و اضطراب)، اعتیاد، بیماری‌های عفونی باز پدید و نوظهور و بیماری‌های تنفسی است.
دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نیز با بیان این‌که هدف از برگزاری نشست‌های مقدماتی پیش از برگزاری گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، این است که با منابع اعتباری، زمان و منابع محدود به حداکثر دستاورد برسیم، گفت: در گردهمایی که آذر ماه سال گذشته در مشهد داشتیم و متناسب با آن بازدیدهای میدانی که از دانشگاه‌های مختلف داشتیم، اعلام شد که در برنامه تحولی به دنبال تحقیقات پاسخگو و مسئله محور هستیم تا در حوزه سلامت اثرات آن در میان مردم قابل رؤیت باشد. برای تحقق این هدف دانشگاه‌ها باید در کنار تمام برنامه‌ها و ماموریت‌هایی که دارند، به حل یک مشکل کشور بپردازند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با اشاره به حوزه ترافیک، آلودگی هوا، بیماری‌های مزمن لاعلاج، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، گفت: باید حتما از مراکز تحقیقاتی و شبکه‌های تحقیقاتی کمک بگیریم تا در زمان کوتاه با هزینه اندک پاسخ آن مشکل را بدهند. این به این معنا نیست که دانشگاه به دیگر امورات خود رسیدگی نکند.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در پایان این نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص مدل ارائه شده برای واگذاری ماموریت‌ها به بحث و گفتگو پرداختند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید