ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: پارک‌های علم و فناوری توانایی ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان نوع سه را دارند و می‌توان با برون سپاری این وظیفه را به پارک‌های دانشگاهی واگذار کرد.
ایرج اله دادی، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر مرجعیت ارایه صلاحیت دانش بنیانی شرکت‌ها در کشور برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که این خود یک ضعف و چالش است، چرا که دانش بنیانی شرکت‌ها فرآیندی دارد و در مواردی ارزیابی این فرآیند‌ها زمان‌بر است.
وی با یادآوری اینکه در کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، کارگزاران ارزیابی فعال هستند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در کشور، می‌توانند شرکت‌های خصوصی یا شرکت‌های فناور در پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی باشند، در فرآیند ارزیابی شرکت‌ها برای دانش بنیان شدن در هر ۲ گروه، پارک‌های علم و فناوری هیچ نقشی ندارند و این موضوع در واقع یک چالش است.
معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: درحال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۴ مرکز رشد و یک پردیس فناوری درحوزه علم و فناوری کشور فعال هستند و از این تعداد پارک فعال در کشور ۱۱ پارک علم و فناوری دانشگاهی است که بزرگ‌ترین آن‌ها نیز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است.
وی یادآور شد: در حال حاضر ما در رده بندی شرکت‌های دانش بنیان، دانش بنیان نوع سه را نیز داریم، پارک‌های فناوری می‌توانند ارزیابی این شرکت‌ها و تایید آن‌ها را در اختیار بگیرد.
معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه با توجه به شعار سال که تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است، گفت: در صورت افزایش ارایه درخواست شرکت‌های مستقر در پارک‌ها برای دانش بنیانی، ظرفیت ارزیابی و رسیدگی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود ندارد، در این خصوص اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارزیابی دانش بنیان‌ها را به پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی برون سپاری کنند، بسیار در توسعه زیست بوم دانش بنیان و نوآوری کشور تاثیرگذار خواهد بود.
اله دادی ابراز امیدواری کرد: در آینده برنامه‌ای اجرا شود تا پارک‌های علم و فناوری منتخب تا حدی مرجع تعیین دانش بنیان‌ها در کنار معاونت علمی و فناوری کشور شوند.
پارک‌های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کار‌های دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاست گذاری‌های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک ها، چشم‌انداز‌ها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.
این پارک‌ها دارای مکانیسم‌های زیرساختی مهمی هستند که باعث انتقال یافته‌های تحقیقات دانشگاهی و تولید دانش مضاعف و در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شوند. این مهم به صورت گسترده‌ای در کشور‌های مختلف دنیا به عنوان یک اصل به رسمیت شناخته شده‌است.
در بسیاری از موارد، پارک‌های فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای رشد می‌شوند. از طرفی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای تجزیه و تحلیل در سطح ملی یا محلی در زنجیره ارزش کارآفرینی، نهاد‌های علمی مهمی به‌شمار می‌آیند.
از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان نیز بخشی از زنجیره کارآفرینی و اکوسیستم نوآوری در کشور را تشکیل می‌دهند که برخی از آن‌ها در پارک‌های علم و فناوری مشغول هستند.
در حاضر در ایران ۴۹ پارک علم و فناوری وجود دارد که در این مراکز شرکت‌های فناور و دانش بنیان بسیاری درحوزه‌های مختلف حضور داشته و فعال هستند.
در ۱۰ سال گذشته با شکل گیری اکوسیستم نوآوری در کشور و تشکیل شرکت‌های دانش بنیان بسیاری از شرکت‌های فناور مشغول در پارک‌های علم و فناوری توانستند با گذر از ارزیابی‌های صورت گرفته، دانش بنیانی خود را کسب کنند و از حمایت‌های این قانون بهره‌مند شوند.
شرکت‌ها برای کسب عنوان دانش بنیانی، باید از ارزیابی کارگروه شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان که تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، عبور و دانش بنیانی خود را دریافت کنند.
در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید