ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران با بیان وضعیت انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی در ایران از عقب ماندگی‌های مهم در این زمینه خبر داد.
سید محمد جزایری رئیس شبکه بیماری های ویروسی ایران و دبیر انجمن ویروس شناسی با اشاره به علت قرارگیری تازه‌های آزمایشهای مولکولی به عنوان مهمترین محور این کنگره، گفت: به طور کلی از میان همه آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی فعال ایران تنها 10 الی 15 درصدشان آن هم درکنار آزمایش‌های جنرال، آزمایشهای تشخیص مولکولی را انجام می‌دهند، موردی که از نظر پروتکل های جهانی غیر استاندارد است.
رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران افزود: تمرکز آزمایشگاه‌های تشخیص مولکولی بر روی یافتن ژن‌های عامل بیماری همچون سرطان است به گونه ای که برای مثال می‌توان با بررسی ساختارهای ژنتیکی و مولکولی فرد پیش از ابتلای وی به سرطان، بروز این بیماری را حتی طی 10 سال بعد در آن فرد تشخیص دهد و با این نوع تشخیص پیش از ابتلا می‌توان درمان‌ها و مراقبت‌های بالینی را برای جلوگیری از بروز بیماری در وی شروع کرد.
وی با تاکید بر اینکه انجام مشترک آزمایش‌های تشخیص مولکولی و جنرال به طور مشترک در آزمایشگاه های دولتی خیلی کم دیده شده، ادامه داد: آزمایشگاه جنرال انواع خدمات آزمایشگاهی همچون تست قند، هماتولوژی، آزمایش‌های هورمونی و نظایر آن را انجام می‌دهد.
جزایری با بیان اینکه در زمینه انجام آزمایش‌های مولکولی کشورمان نسبت به سایر کشور ها بسیار عقب است، بیان کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص، پراکندگی کاری و سردرگمی برخی پزشکان و همکاران در زمینه نحوه بهره‌مندی از این دانش حیاتی، کم اطلاعی پزشکان از ظرفیت‌های تشخیص مولکولی و در نتیجه ارجاع انگشت شمار بیماران برای انجام آزمایش‌های مولکولی اساسی ترین چالش ها و مشکلات در زمینه توسعه این فناوری ضروری در کشورمان است.
رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران، گفت: مشکل اساسی دیگر در زمینه انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی کشور این است که تکنولوژی و دستگاه‌ها و سخت افزارهای مربوطه را وارد کرده ایم اما در بخش نرم افزاری افراد آماتور هستند و نمی توانند به خوبی پاسخ داده های اطلاعاتی را آنالیز و طبق آن نتیجه‌گیری کنند موضوعی که به طور جدی نیازمند مهارت نیروهای متخصص و فوق تخصص در حوزه آزمایش‌های مولکولی است‌.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید