ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

62137162مشاور اجرایی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این‌که برای اولین‌بار حمایت مالی از پژوهش‌ و فناوری در سراسر دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت یکپارچه انجام می‌شود، گفت: بیش از ۸۰ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت مرحله اول این حمایت‌ها را انجام داده‌اند.

دکتر سعید مهرزادی،در مورد بسته حمایتی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از پژوهشگران و فناوران، گفت: ما برای اولین‌بار دستورالعمل حمایت از پژوهشگران و فناوران را در معاونت تحقیقات و فناوری با دستور دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تصویب کردیم. این بسته حمایتی با نظرخواهی از معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی نهایی شده است.

وی با اشاره به تفاوت این دستورالعمل با دستورالعمل‌های پیشین، افزود: حوزه حمایت این دستورالعمل گسترده‌تر از دستورالعمل‌های پیشین است. در این دستورالعمل علاوه بر تشویق مقالات و پژوهشگران، فناوران نیز مورد تشویق قرار می‌گیرند.

مشاور اجرایی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این‌که دستورالعمل حمایت از پژوهشگران و فناوران در هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد تصویب قرار گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌ها این دستورالعمل در حال اجرا است.

وی درباره جزئیات دستورالعمل حمایت از پژوهشگران و فناوران، گفت: این دستورالعمل دارای دو بخش حمایت از پژوهشگران و حمایت از فناوران است. در بخش حمایت از پژوهشگران تالیف کتاب، مقالات بین‌المللی و مقالات داخلی مورد حمایت قرار می‌گیرند و حمایت از فناوران نیز شامل تجاری‌سازی محصول، ثبت اختراع و سایر فعالیت‌های حوزه فناوری است.

مهرزادی خاطر نشان کرد: مبلغ حمایت از پژوهشگران، بسته به مجله‌ای که مقاله پژوهشگر در آن منتشر شده، ضریب تاثیر مجله و ... متفاوت است و  ظرف یک تا دو هفته پس از ثبت درخواست، مبالغ حمایت پرداخت می‌شود. برای اولین بار است که این حمایت‌ها در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور یکسان اجرا می‌شود و پیش از این میزان حمایت‌ها در دانشگاه‌های مختلف، تفاوت داشت.

وی با بیان این‌که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ملزم به اجرای این دستورالعمل هستند، گفت: پژوهشگری که بتواند سالانه چهار یا پنج مقاله منتشر کند، مبلغ خوبی دریافت خواهد کرد.

مشاور اجرایی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد نحوه حمایت از فناوران، توضیح داد: برای حمایت‌های بخش فناوری، محصول طراحی شده به دانشگاه ارائه می‌شود و پس از بررسی و تایید، حمایت مالی از طرف دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که مبلغ حمایت از فناوران بیشتر از پژوهشگران است.

وی با بیان این‌که دستورالعمل‌های مشابه در سال‌های پیش نیز وجود داشته است، گفت: حدود دو سه سال بود که دستورالعمل حمایت از پژوهشگران اجرایی نمی‌شد. برای اولین‌بار است که این دستورالعمل به صورت یکپارچه به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. در گذشته دانشگاه‌ها به صورت جزیره‌ای این اقدامات را انجام می‌دادند.

مهرزادی در پاسخ به انتقاداتی که به مشوق‌های مالی مقالات وارد می‌شود، توضیح داد: هر اقدام فناورانه‌ای، از مسیر پژوهش می‌گذرد و در همه دنیا حمایت از پژوهشگران وجود دارد. با توجه به این‌که الان پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی از حقوق‌های خود گلایه دارند، این دستورالعمل هم حمایت از اعضای هیات‌علمی است و هم دانشجویان می‌توانند از این حمایت‌ها استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ درصد دانشگاه‌ها پرداخت مرحله اول این حمایت‌ها را انجام داده‌اند.

به گفته مهرزادی بر اساس این دستورالعمل مبلغ ۴۵ میلیارد تومان نیز با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حمایت از پژوهشگران پر استناد یک درصد جهان در نظر گرفته شده که این حمایت از طریق فراخوان «نیماد» در دست اجرا است. این حمایت که در قالب طرح تحقیقاتی در اختیار این پژوهشگران قرار خواهد گرفت، در هفته‌های آینده اجرایی می‌شود.

 «دستورالعمل حمایت از فعالیت‌های پژوهشگران و فناوران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» سال ۱۴۰۲ در راستای اجرای بند (الف) و (ل) ماده ۷ قانون تشکیل هیات امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مصوب ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۷ به جهت حمایت از فعالیت‌های پژوهشگران و فناوران کشور به استناد ضوابط و مقررات ابلاغی از جمله ماده ۵ قانون جهش تولید مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی و همچنین آیین‌نامه حمایت از دانشمندان و پژوهشگران برتر کشور (۵ مرداد ۱۳۸۴) تدوین شده که پس از تصویب در هیات امنای دانشگاه/مؤسسه قابل اجرا است. این دستورالعمل در دو بخش حمایت از مقالات/کتب منتشر شده و محصولات/ خدمات دانش‌بنیان و فناورانه تدوین شده است.

میزان حمایت از مقالات منتشر شده

بر اساس دستورالعمل حمایت از پژوهشگران و فناوران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مبلغ حمایتی و پژوهانه مقالات چاپ‌شده در مجلات داخلی و خارجی نمایه‌شده در WEB OF SCIENCE ،PUBMED و Scopus برای مقالات اصیل پژوهشی، مروری، مروری نظام‌مند و متاآنالیز، مبلغ ۱۵ میلیون ریال در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

همچنین به ازای هر واحد ضریب‌تاثیر (Impact factor) مبلغ ۱۰ درصد به حق‌التحقیق پایه اضافه می‌شود. علاوه بر آن در خصوص انتشار مقاله در مجلات یک درصد حیطه تخصصی بر اساس رتبه‌بندی SNIP به میزان ۲۰ درصد و انتشار مقاله در مجلات ۵ درصد حیطه تخصصی ۱۵ درصد به مبلغ پایه اضافه می‌شود.

طبق این دستورالعمل، حق‌التحقیق مقالات منتشرشده در مجلات بین‌المللی، به مقالاتی تعلق می‌گیرد که مجله جزو چارک‌های Q۱ و Q۲ در سال انتشار مقاله بر اساس رتبه‌بندی CiteScore  باشد.

به مقالات منتشر شده در مجلات داخلی که حداقل در یکی از پایگاه‌های WEB OF SCIENCE، PUBMED و Scopus نمایه شده باشند، به پایه پژوهانه ۱۰ درصد اضافه می‌شود. به مقالات چاپ‌شده در مجلات داخلی علمی-پژوهشی که در نمایه‌نامه‌های WEB OF SCIENCE ،PUBMED ،Scopus  نمایه‌ نشده‌اند، نیز مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ ریال تعلق می‌گیرد.

در مقالات پرنویسنده که بیش از ۱۰۰ نویسنده دارند، مانند مقالات حاصل از GBD یا موارد مشابه، حمایت پژوهانه تنها به نویسنده مسؤول یا اول واجد شرایط پرداخت می‌شود.

میزان حمایت از محصولات دانش‌بنیان و ثبت اختراع

بر اساس این دستورالعمل حمایت از هر ثبت اختراع حاصل از طرح در دفاتر ثبت اختراعات ملی و دفتر ثبت اختراعات ژاپن JPO، دفتر اختراعات روسیه و PCT، معادل ۱۵ میلیون ریال است و ثبت اختراع حاصل از طرح در دفاتر ثبت اختراع آمریکا USPTO و اروپا EPO  معادل دو برابر این عدد خواهد بود.

ساخت نمونه اولیه از محصول یا خدمات فناورانه منتج از پایانه‌نامه یا طرح‌های فناورانه معادل یک و نیم برابر پایه حمایتی است. محصول منتج از طرح که مجوز تولید آن از سازمان غذا و دارو یا اداره کل تجهیزات پزشکی کسب شده باشد، دو برابر و محصول منتج از طرح که تبدیل به محصول تجاری شده باشد، سه برابر از حق‌التحقیق پایه یعنی معادل ۴۵ میلیون ریالی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

تاسیس شرکت دانش‌بنیان، شرکت و واحد فناور مبتنی بر محصول یا خدمات فناورانه که از طرح تحقیقاتی به دست آمده باشد و مستقر در مرکز رشد، نوآوری و پارک‌های علم و فناوری باشد، حمایت دریافت می‌کنند. همین مبلغ در انتظار شرکت‌هایی است که موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان برای محصول فناورانه تولیدشده در دانشگاه علوم پزشکی شوند.

هر پژوهشگر و فناوری بتواند دانش فنی محصول فناورانه منتج از طرح تحقیقاتی در داخل و خارج کشور را به فروش برساند و مستندات تراکنش مالی را هم ضمیمه ادعای خود قرار دهد نیز مشمول حمایت ۳۰ میلیون ریالی قرار خواهد گرفت.

 

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید