ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

photo ۲۰۲۳ ۱۰ ۱۱ ۱۰ ۴۰ ۲۴ 2طبق آیین‌نامه جدید دوره کارشناسی ارشد، دانشجویان می‌توانند تحصیل خود را در گرایش دیگری در همان دانشگاه ادامه دهند.

 

شرایط تغییر رشته در کارشناسی ارشد

 

همانطور که ذکر شد، تغییر رشته و گرایش در مقطع ارشد به ندرت صورت می گیرد. شما برای تغییر گرایش در مقطع ارشد باید شرایط زیر را داشته باشید.

✔️ گذراندن حداقل 2 ترم یعنی معادل 24 واحد درسی در مقطع ارشد الزامی است.

✔️ معدل رشته فعلی بایستی در حد نصاب باشد.

✔️در صورتی که پذیرش در رشته مقصد مستلزم گذراندن مصاحبه یا گزینش باشد، دانشجو می بایست در این مراحل شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نماید.

✔️هر داوطلب تنها یک بار می تواند برای تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کند.

✔️علاوه بر تغییر رشته، در صورت موافقت شورای پزشکی، امکان تغییر گرایش و انتقالی نیز وجود دارد.

✔️ اگر دانشجو در کارشناسی ارشد دو ترم را مشروط شده باشد، مجاز به تغییر گرایش نخواهد بود.

✔️ هیچ کدام از دانشجویان نمی توانند از دانشگاه های غیر حضوری به حضوری و از غیر دولتی به دولتی تغییر رشته دهند.

✔️ دروسی که قبلا در رشته مبدا گذرانده شده اند، با دروس مشابه رشته فعلی معادل سازی خواهند شد.

✔️ نمره قبولی آزمون ورودی داوطلب نباید از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مقصد پایین تر باشد.

✔️ بایستی موافقت دانشگاه مقصد جهت تغییر رشته کسب شود.

✔️ نمره دروس گذرانده شده در رشته قبلی نباید پایین تر 12 باشد.

 

نحوه تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد جهت تغییر گرایش می‌بایست در دانشگاه محل تحصیل خود به صورت کتبی درخواست دهند تا در نهایت درخواست آن‌ها به واسطه معاونت آموزشی بررسی شود.

 

نحوه تغییر رشته از طریق تکمیل ظرفیت

مراحل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد معمولا به صورت حضوری انجام می شود. به طوری که دانشگاه های سراسری و آزاد در بهمن ماه به داوطلبان خود اجازه می دهند درخواست تغییر رشته را ارائه دهند. البته این امر منوط به اجازه سازمان های زیربط و برخورداری از شرایط مذکور است، اما به طور کلی نحوه تغییر رشته فوق لیسانس به صورت زیر می باشد.

✔️ دانشجو بایستی به واحد آموزش دانشکده رشته مربوطه مراجعه نماید.

✔️ فرم ها را تکمیل کند و آن ها را به کارمندان این بخش ارائه دهد.

✔️ فرم مربوطه را به شورای دانشجویی ارائه دهد.

پس از انجام این امور، اگر شورای دانشجو با این تغییرات موافقت نماید، دانشجو بایستی در نیمسال آتی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود نام نویسی کند. در غیر این صورت، انصراف از تغییر رشته ارشد تلقی می شود و دیگر اجازه تغییر رشته در مقطع مربوطه را نخواهد داشت.

 

تغییر رشته از طریق کارنامه سبز کارشناسی ارشد

سازمان سنجش هر ساله مدتی پس از اعلام نتایج نهایی کنکور ارشد، کارنامه ایی را تحت عنوان کارنامه سبز منتشر می کند. در این کارنامه داوطلب می تواند از رشته هایی که احتمال قبولی در آن ها را داشته به همراه آخرین رتبه قبولی هر کدام از کدها نیز مطلع شود.

حال اگر دانشجویی قصد تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد را داشته باشد می تواند از میان گرایش های موجود در کارنامه سبز خود یکی را انتخاب نماید. گفتنی است که برخورداری از شرایط لازم برای این منظور الزامی است و بایستی در تکمیل ظرفیت شرکت کنند. اگر در این مورد نیازمند اطلاعات بیشتری هستید، می توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

قوانین معادل سازی دروس بعد از تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد


قوانین معادل سازی دروس زمانی تغییر رشته مقطع کارشناسی ارشد کاربرد دارد که دانشجو پس از قبولی در ارشد می خواهد گرایش خود را تغییر دهد.

در این حالت دروسی را که در گرایش پیشین خود گذرانده‌ است را باید با دروس گرایش جدید خود تطبیق دهد،زیرا در گرایش‌های یک رشته، زیر مجموعه متنوعی از رشته‌ها وجود دارد که در بسیاری از دروس با یکدیگر مشترک هستند.

این دروس باید توسط گروه آموزشی دانشگاه مقصد پذیرفته شود. در صورت پذیرش این دورس، نمره کسب شده آن ها در معدل رشته انتخابی محاسبه خواهد شد.

 

معایب تغییر رشته ارشد

گرچهتغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشدمی تواند فرصتی دوباره در اختیار افرادی قرار دهد که به رشته قبلی خود علاقه ندارند، اما می تواند معایبی را نیز با خود به همراه داشته باشد. اولین معایب تغییر رشته فوق لیسانس را می توان زمانی دانست که فرد بدون اطلاع و تحقیق در رشته مورد نظر خود، به سمت آن سوق داده می شود. همچنین در این بین هزینه هایی تلف خواهد شد که سودمند نیستند.

برای مثال، ممکن است هدف از تغییر رشته برای برخی افراد تنها درآمدزایی باشد. در حالی که وقتی به رشته دیگر وارد می شوند، متوجه خواهند شد که نه تنها در آن تخصصی ندارند، بلکه به آن علاقه مند نیز نیستند. به همین دلیل خیلی زود از آن زده می شوند و نمی توانند موفق شوند.

از دیگر معایب تغییر رشته در کارشناسی ارشد می توان به عدم آشنایی با دروس تخصصی و مهارت های رشته مقصد اشاره کرد. هر چند که ما از نحوه تغییر رشته فوق لیسانس مطلع باشیم، اگر نتوانیم رزومه قوی و دانش بالایی به دست بیاوریم نمی توانیم در آینده چندان امیدوار به دستیابی اهداف مورد نظرمان باشیم.

 

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد همزمان با گرفتن انتقالی

ممکن است برخی داوطلبان همزمان با تغییر رشته مقطع کارشناسی ارشد و یا تغییر گرایش مقطع کارشناسی ارشد، قصد داشته باشند انتقالی بگیرند.

برای گرفتن همزمان انتقالی با تغییر رشته هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما به صورت کلی می‌توان گفت گرفتن انتقالی در دانشگاه‌های شهریه پرداز بسیار آسان‌تر از دانشگاه‌های روزانه است.

در دوره روزانه تنها امکان انتقال افراد از دوره روزانه به شبانه وجود دارد و به صورت برعکس امکان پذیر نیست.

مهمترین نکته‌‌ای که در گرفتن انتقالی وجود دارد این است که دانشگاه مبدا و مقصد و یا دانشکده مبدا و مقصد با این موضوع موافقت کرده باشند.

 

نکات نهایی تغییر گرایش در کارشناسی ارشد پس از قبولی

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند بر روی آینده شغلی و تحصیلی شما بسیار تاثیر گذار باشد،زیرا هم تجربه بیشتری پیدا کرده‌اید و هم نسبت به دوره کارشناسی شناخت بهتری از خودتان، نقاط قوت و ضعف و بسیاری از موارد دیگر دارید.

در دوره کارشناسی ارشد بسیاری از داوطلبان با بازار کار نیز آشنایی پیدا کرده‌اند و می‌توانند با دید بازتری به این دوره وارد شوند.

به همین دلیل، در پاسخ به این سؤال می‌توانیم به شما بگوییم که اگر احساس می‌کنید رشته کارشناسی خود را به اندازه کافی دوست ندارید یا به دنبال بازار کار بهتری هستید، حتماً به تغییر رشته فکر کنید.هر فردی تنها یک بار فرصت تغییر رشته و گرایش را دارد، بنابراین قبل از گرفتن تصمیم نهایی بهتر است حتماً تمامی جوانب را بررسی کنید.

تنها بازار کار و شرایط شغلی ملاک نیست و باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها علاقه هستند.بسیاری از داوطلبان در مورد تعداد واحد دروس، ضرایب، واحدهای عملی هر رشته و غیره اطلاعات کافی ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از گرفتن تصمیم نهایی خود از مشاوران ایران تحصیل کمک بگیرید

 

 

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید