ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های داخلی تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.
دکتر هاشم داداش پور در آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان و نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران، که امروز در سازمان دانشجویان وزارت علوم برگزار شد به سه جشنواره دانشجویی این سازمان اشاره کرد و گفت: ما در حوزه سیاستگذاری نیازمند کار ترویجی، گفتمان‌سازی و برجسته سازی یک سری مفاهیم، سیاست‌ها و ساز و کارها در حیطه‌های مورد توجه سازمان هستیم. به این جهت سه حوزه را اعم از "جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی"، "جشنواره سلامت" و "جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران" را که قرار است ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شود را جزو اولویت‌های خود قرار داده‌ایم.
وی در ادامه تصریح کرد: برگزاری جشنواره دانشجویان نمونه در اسفند ماه یکی دیگر از برنامه‌های سازمان امور دانشجویان در حوزه دانشجویی است که این جشنواره همواره با حضور رئیس جمهور یا معاون او برگزار می‌شود که جزئیات آن را ابلاغ خواهیم کرد.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: یکی از مباحثی که ما در حوزه دانشجویان شاهد و ایثارگر داشتیم برنامه ضیافت ملی ایثار بود که سال گذشته انجام شد و سومین برنامه در این رابطه برنامه المپیاد فرهنگی و ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر بود که این برنامه نیز در تابستان امسال اجرایی شد و در نهایت جشنواره جایزه ملی شهید سلیمانی برنامه دیگر حوزه دانشجویان ایثارگر محسوب می‌شود که این برنامه با هدف نخبه پروری و معرفی استعدادهای برتر این حوزه برگزار شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: اولین جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی با هدف شناسایی استعدادها و توانمندی‌های دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌کنیم تا از ظرفیت آنها در جامعه قرآنی استفاده شود که البته ما در بخش‌های مختلف این برنامه بخش قرآن، قرائت و حفظ را در نظر گرفتیم و بخش‌های معارف، فرهنگی و هنری نیز از دیگر بخش‌های جشنواره می‌باشد که امروز بعد از ظهر در دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود.
دکتر داداش پور در خصوص جزئیات برگزاری اولین جشنواره ملی سلامت، خاطرنشان کرد: در این جشنواره که فردا دوشنبه ۸ اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود برای رسیدن به هدف تامین سلامت روحی و جسمی دانشجویان برنامه ریزی کردیم و تاکید ما همواره این است که شیوه‌های درمانی و واکنشی به تنهایی نمی‌تواند منجر به زیست سالم دانشجویی شود. به همین جهت برای اینکه ما بتوانیم مشکلات و آسیب‌های حوزه دانشجویی را حل کنیم نیازمند تغییر نگرش‌ها و رویکردها هستیم تا بر این اساس به سمت پیشگیری حرکت کنیم و جشنواره ملی سلامت نیز در چنین فضای ذهنی متولد شد.
به گفته وی، "سلامت و سبک زندگی"، "سلامت و دانشگاه"، "سلامت و فناوری" و "سلامت و آینده پژوهی" از جمله محورهای جشنواره فوق است و تلاش می‌کنیم این جشنواره در سال آینده به شکل بین‌المللی برگزار شود.
معاون وزیر علوم به مهمترین مشکلات حوزه سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اولین مشکل ما در حوزه سلامت دانشجویی به دوره کرونا بر می‌گردد و شرایط کرونایی در سه سال گذشته موجب شد که بسیاری از آسیب‌ها در حوزه دانشجویی به وجود بیاید و امروز هم مهمترین مشکل مان در این حوزه مشکلات تحصیلی و آموزشی دانشجویان است که با آن مواجه هستند. به همین جهت ما برای کاهش تبعات شرایط کرونایی کشور طرح پاد را به منظور بررسی مشکلات دانشجویان در حوزه تحصیلی و آموزشی آغاز کردیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: از اولویت‌های ما در سازمان این است که بخواهیم اقدامات خود آسیب رسان در بین دانشجویان را به حداقل برسانیم. اگرچه شرایط جامعه دانشجویی در این نوع آسیب‌ها همانند سطح جامعه است.
دکتر داداش پور در خصوص جزئیات برگزاری جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل در ایران نیز گفت: آمارهای مربوط به جابجایی دانشجویان خارجی در کشورها در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته بیانگر این است که کشورهای شمالی کره زمین بیشتر جاذبه برای جذب دانشجو داشتند و این شرایط تا سال ۲۰۰۰ ادامه پیدا کرد و در حال حاضر در سطح جهانی شش میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو در حال جابجایی هستند.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ کشور دنیا به ترتیب بیشترین آمار جذب دانشجویان را به خود اختصاص داده‌اند که کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا جزو این ۱۰ کشور بودند اما چند سال اخیر نیز تغییراتی در این شرایط ایجاد شد که چین، روسیه و ترکیه نیز به ۱۰ کشور جذب دانشجو اضافه شدند و بر اساس آخرین آماری که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه به عنوان سه کشور غیر انگلیسی زبان و کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلیس و کانادا به عنوان کشورهای انگلیسی زبان بیشترین آمار جذب دانشجویان خارجی را دارند و کشور ایران علی رغم اینکه تلاش‌های زیادی در این زمینه از گذشته انجام دادند هنوز به آن جایگاهی که باید دست نیافته است.
دکتر داداش پور با اشاره به حضور ۹۴ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران خاطرنشان کرد: از چند سال گذشته برخی از کشورهای همجوار تمایل بیشتری برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران را دارند بطوریکه در حال حاضر بیش از ۹۴ هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول تحصیل هستند.
وی با اشاره به چشم انداز سه سال آینده وزارت علوم در حوزه جذب دانشجویان خارجی، گفت: بر اساس این چشم انداز باید تا سال ۱۴۰۴ آمار دانشجویان خارجی ایران به ۲۵۰ هزار نفر برسد. چرا که معتقد هستیم این ظرفیت برای حضور دانشجویان خارجی در کشور وجود دارد.
رئیس سازمان امور دانشجویان به برخی راهکارهای جذب دانشجویان خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد تمهیدات شغلی پاره وقت یکی از این تمهیدات می‌باشد. چرا که فقط یک درصد دانشجویان خارجی در کشور ما بورسیه هستند و مابقی دانشجویان با پرداخت شهریه مشغول تحصیل می‌باشند و اگر شرایط کار پاره وقت برای آنها در حوزه‌های گردشگری، صادرات، انتشارات و ... فراهم شود رغبت بیشتری برای حضور این دانشجویان در کشور شکل می‌گیرد.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد کل ظرفیت‌های دانشگاه‌های دنیا در حوزه جذب دانشجویی به جذب دانشجو از طریق بورسیه اتفاق می‌افتد تا استعدادها و نخبگان کشورهای دیگر جذب آن دانشگاه‌ها شوند. متاسفانه این شرایط در کشور ما فراهم نشده است.
به گفته وی، کوتاه کردن فرآیندهای مربوط به امور کنسولی برای دانشجویان خارجی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در جذب دانشجویان خارجی موثر باشد و ما معتقد هستیم تکلیف درخواست دانشجویان خارجی برای حضور در دانشگاه‌های داخل باید در کوتاهترین زمان یعنی تا سه ماه روشن شود و برای این کار باید تغییر نگرش و رویکردی بین برخی از تصمیم گیران کشور ایجاد شود و آنها حضور دانشجویان خارجی را یک فرصت بینظیر تلقی کنند. اگرچه مسئولین در این زمینه هنوز به جمع بندی نرسیده‌اند.
معاون وزیر علوم یادآور شد: کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها نیز یکی از عوامل تاثیرگذار جذب دانشجوی خارجی می‌باشد و برای این کار ما چند هدف را در دانشگاه‌ها تعریف کردیم که گفتمان سازی، ایجاد موازنه در جذب دانشجویان، تعریف زیست بومی برای دانشجویان خارجی یا شبکه سازی آنها، تقدیر از کنشگران برتر حوزه جذب دانشجویان خارجی از جمله این اقدامات است.
معاون وزیر علوم همچنین از تعریف پنج جایزه ملی برای دانشگاه‌ها در حوزه جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: جایزه ملی دانشگاه‌های برتر (ثریا) با هدف مشخص کردن دانشگاه‌های برتر در عرصه‌های آموزش، فناوری، فرهنگی اجتماعی، جایزه تعیین دانشگاه‌های سرآمد، دانشگاه‌های برگزیده و جایزه دانشگاه‌های شایسته تقدیر از جمله کارهای تعریف شده در حوزه تعریف جایزه ثریا می‌باشد که با هدف ترغیب برای جذب دانشجویان خارجی انجام می‌گیرد.
وی تاکید کرد: جایزه دوم جایزه جذب دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. در واقع طبق توافقی که با سازمان برنامه و بودجه انجام گرفت، این جایزه تعریف شد تا دانشگاه‌ها بتوانند جذب‌شان را در حوزه دانشجویان خارجی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر کنند و دانشگاه‌هایی که بتوانند سامانه‌های چند زبانه بیشتری طراحی و برنامه راهبردی را ترسیم کنند این جایزه ملی را دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه دانشگاه‌های برتر در این زمینه معرفی و تقدیر خواهند شد.
معاون وزیر علوم در پایان در خصوص تاثیر اعتراضات داخلی در ایران در کاهش دانشجویان خارجی و همچنین ایران هراسی‌هایی که شکل می‌گیرد نیز گفت: اینکه این حوادث و ایران هراسی‌هایی که شکل می‌گیرد می‌تواند در جذب دانشجویان خارجی تاثیر داشته باشد، یک واقعیت است اما این تبلیغات منفی از همان گذشته وجود داشته و علی رغم این موضوع دانشگاه‌های ما و کشور به عنوان یک مرکز نوظهور در عرصه‌های بین‌المللی معرفی شدند و حرفی برای گفتن دارند. به همین جهت ایران هراسی‌ها جایی در ذهن ما ایرانی‌ها شکل نخواهد گرفت و تلاش می‌کنیم این واقعیت را به دانشجویان خارجی نیز القاء نماییم. ضمن اینکه در حال حاضر آمار دانشجویان خارجی ما افزایش پیدا کرده و بیشتر این دانشجویان از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، هند و ... در ایران مشغول تحصیل هستند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید