ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

 

1705301

با انتشار رتبه بندی شانگهای دانشگاه های جهان، ۱۰ دانشگاه برتر کشور که رتبه جهانی زیر ۱۰۰۰ دارند مشخص شدند

 

رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. این رتبه بندی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند که دانشگاهای هاروارد و استنفورد و مؤسسه MIT از ایالات متحده به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. در این بین تعداد ۱۰ دانشگاه نیز از ایران حضور یافته‌اند.

حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) در سال ۲۰۱۴ بوده است. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال‌های پیش در صدر دانشگاه‌های ایرانی قرار گیرد. این دانشگاه امسال با کسب رتبه در بازه ۴۰۱-۵۰۰ در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه بندی شانگهای در سال‌های مختلف:

ردیفنام دانشگاه۲۰۲۳نام دانشگاه۲۰۲۲۲۰۲۱
۱دانشگاه تهران۵۰۰-۴۰۱دانشگاه تهران۴۰۰-۳۰۱۴۰۰-۳۰۱
۲دانشگاه علوم پزشکی تهران۶۰۰-۵۰۱دانشگاه علوم پزشکی تهران۵۰۰-۴۰۱۶۰۰-۵۰۱
۳دانشگاه صنعتی امیرکبیر۷۰۰-۶۰۱دانشگاه تربیت مدرس۶۰۰-۵۰۱۶۰۰-۵۰۱
۴دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۸۰۰-۷۰۱دانشگاه صنعتی امیرکبیر۷۰۰-۶۰۱۷۰۰-۶۰۱
۵دانشگاه صنعتی شریف۸۰۰-۷۰۱دانشگاه صنعتی شریف۷۰۰-۶۰۱۶۰۰-۵۰۱
۶دانشگاه تربیت مدرس۸۰۰-۷۰۱دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۸۰۰-۷۰۱۸۰۰-۷۰۱
۷دانشگاه فردوسی مشهد۱۰۰۰-۹۰۱دانشگاه علم و صنعت ایران۹۰۰-۸۰۱۹۰۰-۸۰۱
۸دانشگاه علم و صنعت ایران۱۰۰۰-۹۰۱دانشگاه علوم پزشکی مشهد۱۰۰۰-۹۰۱۱۰۰۰-۹۰۱
۹دانشگاه علوم پزشکی شیراز۱۰۰۰-۹۰۱دانشگاه فردوسی مشهد۱۰۰۰-۹۰۱۱۰۰۰-۹۰۱
۱۰دانشگاه تبریز۱۰۰۰-۹۰۱دانشگاه علوم پزشکی ایران۱۰۰۰-۹۰۱۹۰۰-۸۰۱
 دانشگاه تبریز۱۰۰۰-۹۰۱۹۰۰-۸۰۱

 

تغییرات رتبه بندی نسبت به سال گذشته

در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ تغییراتی در میزان دانشگاه‌های برتر ایرانی نسبت به سال گذشته رخ داده است. در رتبه بندی ۲۰۲۳ تعداد ۱۰ دانشگاه در جمع برترین‌ها قرار گرفته‌اند که این تعداد در رتبه بندی ۲۰۲۲ تعداد ۱۱ دانشگاه بود.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نخستین بار در جمع دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی قرار گرفته است. در عین حال دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی ایران که پیش از در این رتبه بندی حضور داشتند، امسال حضور ندارند.

دانشگاه شینهوا چین (Tsinghua University) با رتبه جهانی ۲۲ بهترین دانشگاه آسیایی در این رتبه بندی است. بهترین دانشگاه اروپایی نیز دانشگاه کمبریج از انگلستان با رتبه چهارم جهانی است.

در منطقه نیز عربستان سعودی دارای ۱۲ دانشگاه و ترکیه نیز دارای ۸ دانشگاه در این رتبه بندی هستند.

روش شناسی رتبه بندی شانگهای :

شانگهای یکی از نظام‌های معتبر رتبه بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط شش شاخص ارزیابی می‌شوند.

این ۶ شاخص عبارتند از: تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

منابع گردآوری داده در این رتبه بندی شامل وب سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی WOS استخراج می‌شود. بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه هر ساله مورد بررسی قرار گرفته و رتبه بندی می‌شوند و در نهایت رتبه ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان منتشر می‌شود.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید