ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

همکاری‌های علمی فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک و دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه‌های گوناگون تخصصی با رویکرد‌های پژوهشی گسترش می‌یابد.

دیدار و نشستی تخصصی در روز یک‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۰ خورشیدی با شرکت جمعی از اعضای هیأت‌های علمی و مدیران بخش‌های فرهنگی- دانشجویی، اطلاع‌رسانی و کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران با رویکرد گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.
در بخش نخست این دیدار، میهمان‌های شرکت‌کننده در این برنامه از بخش‌ها و تالار‌های گوناگون موزه و کتابخانه ملک بازدید کردند. بازدید از تالار علوم اسلامی– ایرانی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این دیدار برای میهمان‌ها بود و آشنایی با منابع خطی و کهن گنجینه ملک در زمینه نسخه‌های پزشکی و رویکرد دانش‌محور مجموعه ملک در این دیدار بسیار مورد توجه قرار گرفت.
شرکت‌کنندگان میهمان، پس از بازدید از بخش‌های گوناگون موزه و کتابخانه، درنشستی با مدیران بخش‌های فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک، زمینه‌های مشترک همکاری و ارتباط دو مرکز را بررسی و ارزیابی کردند؛ زمینه‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه‌هایی از گنجینه موقوفه حاج حسین آقا ملک در مراکز آموزشی و درمانی، اجرای تورها، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و برگزاری کلاس‌های درس در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک، ایجاد امکان دسترسی آسان‌تر استادان و دانشجویان حوزه‌های پزشکی به منابع علمی موجود در گنجینه ملک، همکاری‌های انتشاراتی و یاری رسانی در طرح گردآوری و معرفی تاریخ شفاهی پزشکی ایران و همکاری در ایجاد کتابخانه دیجیتال تاریخ پزشکی و پایه‌گذاری پایگاه مشترک و مستندسازی تاریخ علوم پزشکی ایران به ویژه با بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی و فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در جایگاه مرجع تاریخ پزشکی از جمله امکاناتی بود که کتابخانه و موزه ملی ملک با این هدف معرفی و عرضه کرد.
همچنین برگزاری دوره‌هایی با هدف رشد شاخص‌های سلامت همکاران و مخاطبان کتابخانه و موزه ملی ملک، بهره‌مندی از منابع مطالعاتی، امکانات و بنا‌های ویژه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران برای دیدار‌ها و نشست‌های دوجانبه، معرفی بیش‌تر کتابخانه و موزه ملک و منابع تاریخی آن به دانشجویان برای برگزیدن موضوع پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها و جابه‌جایی مجازی منابع علمی و تخصصی میان دو مجموعه از نکته‌های مورد گفتگو در این نشست بود.
از میان موضوع‌هایی که به عنوان فصل مشترک همکاری میان دو سازمان مورد توجه قرار گرفت، می‌توان به تاریخ پزشکی اسلامی و ایرانی، طب ایرانی و داروشناسی سنتی، اخلاق پزشکی، فلسفه و سلامت، بهره‌برداری از سنت وقف در حوزه‌های گوناگون پزشکی، گردشگری سلامت محور اشاره کرد.
در این دیدار هم‌زمان با معرفی گنجینه بزرگ نسخه‌های خطی، سنگی و کتاب‌های چاپی کتابخانه و موزه ملی ملک، درباره کتاب تازه‌انتشاریافته «فهرست توصیفی نسخه‌های خطی پزشکی و علوم وابسته موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک» و پایگاه کتاب‌های پزشکی گنجینه ملک توضیح‌هایی ارایه شد که از نظر گروه میهمان‌ها کاری بسیار ارزنده و راهگشا برای پژوهشگران این مجموعه بود. همچنین تاکید شد اشراف همکاران و محققان دانشگاه علوم پزشکی بر محتوا‌های موجود در گنجینه ملک بسیار گسترده و ارزشمند و برای ثمردهی این دستاورد‌ها و منابع، ناگزیر از بهره‌مندی از دانش و تجربه علمی بخش‌های تخصصی و علمی در حوزه‌های سلامت، درمان و پیش‌گیری‌های پزشکی هستیم.
معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست بر امکان اهدای کتاب‌های مازاد اهدایی به کتابخانه و موزه ملی ملک برای تجهیز کتابخانه‌های حوزه‌های فرهنگی و خوابگاه‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفتگو‌هایی در این‌باره انجام گرفت. همچنین به علاقه‌مندی و گرایش طیفی بزرگ از دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی به آموزش فنون و هنر‌های سنتی در جایگاه یکی از مهم‌ترین فصل‌های همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید ویژه شد.
جمع‌بندی این نشست، افزون بر برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های گوناگون مطرح‌شده، قرار گرفتن دو نهاد فرهنگی و علمی به عنوان دو بازوی مشترک در زمینه‌های رسانه‌ای، آموزشی، پژوهشی، انتشارات، آگاهی‌رسانی و حوزه‌های دیگر برای پیش‌برد جریان علمی و فرهنگی و هنری کشور بود که در این میان بخش‌های کتابخانه، روابط عمومی و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی در کنار ساختار‌های فرهنگی و آگاهی‌رسانی کتابخانه و موزه ملی ملک از نقشی چشم‌گیر و مهم در این جریان برخوردار خواهند بود.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید