ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

تحقیق و پژوهش به عنوان مهمترین مولفه توسعه و پیشرفت از دیرباز مورد توجه کشورهای پیشرفته بوده و این کشورها در کنار اطلاع از اهمیت استعدادها و نخبگان ملی، با استفاده از حمایت های تشویقی فراوان برای جذب نخبگان سایر کشورها هم تلاش می کنند.
در عصر حاضر دیگر منابع طبیعی مانند نفت و گاز سرمایه و ثروت کشورها به شمار نمی روند، بلکه سرمایه اصلی کشورها مغزها و نخبگانی هستند که گردونه تولید ثروت و درآمد را براساس تولید فناوری و دانش می گردانند.
از سویی حمایت از نخبگان و سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و پژوهش در واقع سرمایه گذاری بلندمدت و سودآوری است که مانند سرمایه های طبیعی، تمامی ندارد و می تواند نسل های آینده کشورها را نیز از رفاه و ثروت بهره مند سازد.
یکی از بخش های مهم حوزه پژوهش در هر کشور که به عنوان یکی از زیرساخت های امنیتی، رفاهی، اقتصادی و توسعه ای از آن نام برده می شود، تحقیق و پژوهش در حوزه سلامت است و تمرکز بر این حوزه به قدری اهمیت دارد که برخی کشورها آن را در اولویت برنامه های تحقیقاتی خود قرار داده و هر ساله سرمایه های کلان و بودجه های هنگفتی را به آن اختصاص می دهند.
در کشور ما نیز همواره ضرورت توجه به امر پژوهش در حوزه سلامت در کنار سایر حوزه ها از سالیان گذشته در سخنان مسوولان مطرح بوده و تحقیقات در این حوزه ، به عنوان یکی از حوزه های تاثیرگذار در بحث امنیت و اقتصاد از سال ها قبل در ایران آغاز شده است.
اما به رغم اینکه کشورمان رتبه های جهانی بالایی در این زمینه کسب کرده، این حوزه همچنان با مشکلات و چالش هایی روبه رو است، مشکلاتی که به فقدان برخی زیرساخت ها چون بودجه کافی، تجهیزات و لوازم مورد نیاز، حمایت های تشویقی از پژوهشگران و...برمی گردد.
کارشناسان می گویند، سرعت تولید علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از غیرپزشکی است‌ و اگر با همین سرعت پیش برویم در سال 2039 در زمینه تولید علم به سایر کشورها می‌رسیم، بنابراین شتاب تولید علم در کشور بویژه در حوزه علوم پزشکی باید افزایش پیدا کند.
طبق آماری که مسئولین ارائه داده اند، ما در حال حاضر حدود 8 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که یک هزارو 200 مورد از آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت هستند. گرچه آمارها رشد سالانه شرکتهای دانش بنیان در کشور را رقمی معادل 16 درصد نشان می دهد اما همچنان نیاز است که در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان رشد بیشتری داشته باشیم و نباید به این ارقام بسنده کرد.
اگر بتوانیم در دنیا سلطه درست علمی داشته باشیم، اولین ابزار مورد نیاز آن، کسب مرجعیت علمی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.
این سخنانی بود که معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سوم دیماه سالجاری در اختتامیه دوازدهمین جشنواره تحقیقاتی باقر العلوم دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.
طبق اظهارات وی، یکی از جدی‌ترین اجزای مرجعیت علمی، تولید علم و دانش است و ایران در تولید علم و تحقیقات در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه پانزدهم را دارد.
"یونس پناهی" البته متذکر شد که؛ ما پیشتر رتبه 16 ام را در جهان داشتیم و حالا خوشبختانه در دولت سیزدهم، به پله بالاتری صعود کرده ایم.
با این حال به عقیده این مسئول از آنجا که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد شاخص‌های علمی و فناوری، داشتن نیروهای نوآور و فناور است و مولفه بعدی، میزان هزینه‌کرد و بودجه است ما در منطقه از نظر شاخص‌های فناوری سرعت خوبی نداریم که باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
او همچنین یادآور شد، توسعه همکاری های بین المللی در این زمینه می تواند راهگشا باشد و باید تلاش کنیم تا سهم 32 درصدی کشور در این حوزه را به رقم کشورهایی چون مصر و عربستان(بالای 70 درصد) برسانیم و لذا وزارت بهداشت دولت سیزدهم درصدد است تا با تشکیل کمیته‌ای برای دیپلماسی علمی، گام مثمر ثمری در این زمینه بردارد.
پناهی پیشتر به خبرنگاران گفته بود: از نظر شاخص‌های توسعه فناوری سلامت، جایگاه ایران بر اساس شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۴ ، ۱۲۰ بود که در سال ۲۰۲۱ این جایگاه به رتبه ۶۰ ارتقا یافته است، از طرفی با توجه به مرجعیت علمی ایران در منطقه این رتبه قابل قبول نیست و تلاش می‌کنیم تا تحقیقات دانشگاه‌ها به سمت نیازهای جامعه حرکت کند و از همین رو باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید