ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

دراین مقاله توصیه های کلیدیی از معرفی بهترین منابع تا نحوه مطالعه دروس و انتخاب گرایش مناسب در رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه گردیده .

رشته‌ی روانشناسی بالینی و عمومی آینده‌ی شغلی و بازار کار نزدیک به‌هم نیز دارند. بعد از پایان مقطع ارشد در هردو گرایش می‌توانید به‌عنوان درمانگر و یا استاد دانشگاه مشغول به کار شوید. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی روانشناسی بالینی به‌طور ویژه می‌توانند در مشاغلی همچون کلینیک‌های مشاوره و روان‌درمانی و کانون اصلاح و تربیت مشغول به‌کار شوند‌. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی عمومی نیز با عناوین شغلی مشاور مدارس و تدریس در حوزه‌های علمیه می‌توانند فعالیت کنند. قابل‌توجه‌ترین وجه تمایز گرایش بالینی و عمومی در ظرفیت پذیرش این دو گرایش در دانشگاه‌ها است.

ظرفیت پذیرش گرایش بالینی مجموعاً در سال 1402 در دانشگاه‌های دولتی (دوره‌ی روزانه و شبانه)، بدون محاسبه دو گرایش خانواده و کودک و نوجوان، 152 نفر و برای گرایش عمومی 409 نفر بوده‌است. آشنایی با چارت درسی نیز برای انتخاب بهتر گرایش می‌تواند به شما کمک کند. برای گرایش روانشناسی بالینی در مقطع ارشد دروسی مثل: روانشناسی شناختی، آسیب‌شناسی روانی پیشرفته و فنون مصاحبه‌ی تشخیصی در روانشناسی بالینی تدریس می‌شود. چارت درسی گرایش عمومی در مقطع ارشد نیز مباحثی همچون شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار، روان‌سنجی، روانشناسی سالمندی، روش تحقیق، آسیب‌شناسی روانی و سمینار در نظریه‌ها و یافته‌های روانشناسی را شامل می‌شود.

لیست بهترین منابع معرفی شده دروس مشترکِ گرایش بالینی و عمومی

  • روانشناسی رشد: نظریه‌های رشد ویلیام کرین، ‌روانشناسی رشد و تحول پاپالیا
  • روانشناسی فیزیولوژیک: روانشناسی فیزیولوژیک خداپناهی
  • کودکان استثنایی: روانشناسی کودکان استثنایی گنجی
  • آسیب‌شناسی روانی: آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5 گنجی ، کاپلان
  • آمار و روش تحقیق: آمار و روش‌تحقیق مدرسان‌ شریف، احتمالات و آمار کاربردی دلاور
  • انگیزش و هیجان: انگیزش و هیجان مارشال ریو، انگیزش ، انگیزش و هیجان خداپناهی
  • زبان: زبان عمومی دکتر حاجی پور ، استادرضازاده
  • علم‌النفس: علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی کجباف
  • انتخاب گرایش ارشد روانشناسی

    اولین گام برای درس خواندن در کنکور ارشد روانشناسی این است که گرایش موردنظر خود را به‌درستی انتخاب کنید. حتما شما هم مثل سایر افراد، رشته‌ی روانشناسی را با روانشناسی بالینی می‌شناسید، چراکه این گرایش بیشتر از هر گرایش دیگری در روانشناسی طرفدار داشته و مسیر شغلی آن به سمت درمان می‌رود. اما واقعا کدام گرایش روانشناسی بهتر است؟ برای انتخاب گرایش توجه به ظرفیت‌پذیرش دانشگاه‌ها، چارت درسی هر گرایش، منابع کنکور ارشد روانشناسی برای آن گرایش و همچنین بازار کار آن بسیار اهمیت دارد. در این مطلب با نگاهی کلی به بررسی تمامی موارد گفته شده برای محبوب‌ترین گرایش‌های ارشد روانشناسی یعنی: روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی و روانشناسی تربیتی می‌پردازیم و نحوه‌ی درس خواندن دروس امتحانی کنکور هر گرایش را برایتان شرح می‌دهیم.

  • رشته‌ها‌ی روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر گرایش‌ها دارند و علت آن قدمت بیشتر نسبت به سایر گرایش‌ها، همچون روانشناسی شخصیت، روانشناسی دین و روانشناسی اسلامی است. همچنین ظرفیت پذیرش این دو گرایش در دانشگاه‌ها بیشتر و بازارکارشان نیز در وضعیت بهتری است. برای قبولی در این گرایش‌ها در اولین قدم باید لیستی از بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی و عمومی را داشته‌باشید. تجربه‌ی رتبه‌برترهای سال‌های گذشته کنکور ارشد روانشناسی در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند. نکته‌ی مهمی که در مصاحبه‌ی رتبه‌برترها با روان‌آموز درباره‌ی نحوه‌ی درس خواندن برای کنکور ارشد عمومی و بالینی بیان شده این است که مطالعه‌ی دروس اختصاصی و ضریب‌دار در کنکور را در ماه‌های اول شروع به مطالعه انجام دهید. چراکه خواندن درس تخصصی مانند روانشناسی بالینی، برای گرایش بالینی، نیازمند زمان و دقت مطالعه‌ی بالاست و همچنین به مرور و تست‌زنی بیشتری هم نیاز دارد. توصیه‌ای دیگری که به داوطلبین کنکور روانشناسی بالینی و عمومی درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه می‌شود این موضوع است که خودشان را برای کنکور هر دو گرایش آماده کنند. این پیشنهاد به این دلیل است که تمامی منابع این دو گرایش مشترک بوده و تنها در دروس تخصصی باهم متفاوتند و منابع گرایش روانشناسی عمومی با گرایش بالینی تفاوت چندانی ندارد.
لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید