ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

3169436 کارشناسی ارشد آموزش محور چیست؟معایب کارشناسی ارشد آموزش محور؟ اعتبار مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) آموزش محور؟

 

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد آموزش محوربا محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی وبدون پایان نامه استکه گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴ واحد سمینار (تحقیق و پژوهش نظری) در آن الزامی است و در سایر موارد عین مطابق آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزشی – پژوهشی می باشد.

نگذراندن پایان نامه در این شیوه تحصیل مزایا و معایب خود را دارد.داوطلبانی که به هر علتی تمایلی به اخذ پایان نامه ندارند، می‌توانند در هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد، در صورتی که رشته‌محل آموزش محور برای رشته آنها وجود داشته باشد آن را انتخاب کنند.

در مقابل، برخی بر این باورند که پذیرش در مقطع دکتری با داشتن مدرک کارشناسی ارشد آموزش محور چندان ساده نیست. چرا که مصاحبه کنندگان گمان می‌کنند که فارغ التحصیلان این روش، کمتر با مفاهیم روش تحقیق و اجرای پژوهش آشنا هستند. البته این فکر چندان هم بیراه نیست؛ اما نباید تصور کرد که دانش آموختگان ارشد آموزش محور امکان پذیرش در دوره دکتری را ندارند. چرا که با داشتن رزومه پژوهشی، می‌توان این ضعف را پوشش داد و به اساتید مصاحبه کننده نشان داد که داوطلب در زمینه پژوهش توانمندی های لازم را دارد.
تعداد واحدهای کارشناسی ارشد آموزش محور

تعداد واحدهای درسی دوره کارشناسی ارش حداقل ۲۸ و حداکثر ۳۲ واحد است. مدت مجاز تحصیل دوره کارشناسی ارشد چهار ترم (۲ سال) است و امکان افزایش مدت تا حداکثر دو ترم وجود دارد.


معایب کارشناسی ارشد آموزش محور

مهم‌ترین عیبی که برای دوره آموزش محور مقطع کارشناسی ارشد شمرده می‌شود، همان موضوع شانس کمتر برای قبولی دوره دکتری است که بالاتر توضیح داده شد.

اما علاوه بر این، برخی معتقدند که دوره کارشناسی ارشد با هدف آماده کردن دانشجویان برای پژوهش و یادگیری مسیر تحقیق علمی است. با حذف پایان نامه از مقطع کارشناسی ارشد، ماهیت مقطع ارشد زیر سؤال می‌رود، فارغ‌التحصیلان کیفیت آموزشی و پژوهشی لازم را نخواهند داشت و آسیب بزرگی به بنیه علمی دانشگاه وارد می‌شود.

موضوع مهم دیگر درخصوص پذیرشدکتری بدون آزمون استعداد درخشاناست. دانشجویان و فارغ التحصیلان دورهارشد آموزش محورنمی‌توانند به صورت بدون کنکور در مقطع دکتری پذیرفته شوند؛ چرا که برای قبولی دکتری استعداد درخشان دانشگاه آزاد شرط نمره پایان نامه ملاک است و در دانشگاه سراسری هم کسب امتیاز مشخصی از مقاله مستخرج از پایان نامه مدنظر است.
اعتبار مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) آموزش محور

مدرک این دوره آموزشی کاملا معتبر و مورد تایید وزارت علوم است. بنابراین نگرانی بابت اعتبار مدرک به لحاظ قانونی وجود ندارد. اما امکان برخوردهای سلیقه‌ای با اعتبار مدرک مثلا از سوی اساتید مصاحبه کننده مقطع دکتری وجود دارد که راهکار آن در همین مطلب گفته شده است.


اپلای با ارشد آموزش محور

محدودیتی برای پذیرش در مقطع دکتری خارج از کشور و ادامه تحصیل بامدرک آموزش محورنیست. چرا که مدرک این دوره معتبر و قابل ترجمه است. قابل توجه است که بر اساس آیین نامه های موجود، اعتبار مدرک کارشناسی ارشد با پایان نامه و بدون پایان نامه تفاوتی با هم ندارد.
لیست رشته های آموزش محور کارشناسی ارشد را از کجا ببینم؟

علاقه مندان به تحصیل در رشته محل های شیوه آموزش محور لازم است در هنگام انتخاب رشته بهدفترچه انتخاب رشته ارشدمراجعه کنند و نسبت به درج کد رشته محل های مربوطه در فرم انتخاب رشته اینترنتی به ترتیب علاقه به همراه سایر کدمحل‌های انتخابی اقدام نمایند. در جداول رشته های تحصیلی، کد محل‌های مذکور با عبارت «شیوه آموزش محور» در قسمت ملاحظات مشخص شده اند.
طول مدت دوره کارشناسی ارشد آموزش محور و آموزشی – پژوهشی چقدر است؟

طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر ۲ سال مشتمل بر ۴ نیمسال تحصیلی است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد طبق آیین نامه، ۴ ترم فرصت تحصیل دارند و پس از آن می توانند با مجوز کمیسیون موارد خاص (تا ۲ ترم اضافه تر) ادامه تحصیل دهند


مقایسه دوره ارشد آموزشی – پژوهشی و آموزش محور

 

 کارشناسی آموزشی – پژوهشیکارشناسی ارشد آموزش محور
تعداد کل واحدها۲۸ تا ۳۲ واحد۲۸ تا ۳۲ واحد
پایان‌نامهداردندارد
طول مدت تحصیلحداکثر ۲ سال (قابل تمدید تا ۳ سال)حداکثر ۲ سال (قابل تمدید تا ۳ سال)
امکان ادامه تحصیل دانشجویان آموزش محوروجود داردوجود دارد

تبدیل کارشناسی ارشد پژوهش محور (آموزشی پژوهشی)‌ به آموزش محور

درخصوص دانشگاه های سراسری، چنانچه دانشجویی تمام واحدهای آموزشی دوره را با میانگین کل حداقل ۱۴ گذرانده باشد ولی نتواند یا نخواهد از پایان نامه خود دفاع کند باید در مدت مجاز تحصیلی، معادل تعداد واحد پایان نامه و طبق نظر گروه آموزشی، واحد یا واحدهای درسی مرتبط با رشته تحصیلی را اخذ و میانگین کل حداقل ۱۴ بگذراند تا در دوره مذکور به شیوه آموزشی دانش آموخته شود. نوع شیوه دانش آموختگی در دانشنامه قید می شود.

برای تغییر به شیوهآموزش محور،تمام واحدهای آموزشی (۲۴ واحد درس و ۲ واحد سمینار) باید با میانگین کل حداقل ۱۴ پاس شده باشند.

درخصوص دانشگاه آزاد، برای تبدیل دوره از آموزشی پژوهشی بهکارشناسی ارشد آموزش محور، دانشجو باید کلیه واحدهای آموزشی شامل جبرانی، اصلی، انتخابی تخصصی را با کسب حداقل میانگین ۱۴ گذرانده باشد. همچنین، دانشجو باید وظایف آموزشی خود را وفق مقررات آموزشی دانشگاه تا زمان ارائه تقاضا انجام داده و هیچگونه منع آموزشی نداشته باشد.

دانشجو در ترمی که انتخاب واحد پایان نامه می،کند چنانچه پس از گذشت شش ماه یک ترم تحصیلی نتواند مراحل اجرای فرآیند پایان نامه را به اتمام برساند و در صورت تایید استاد راهنما مبنی بر عدم توانایی دانشجو در انجام پایان نامه دانشجو، در ترم بعدی می‌تواند به جای پایان نامه ۶ واحد درسی انتخاب نماید.

دانش آموختگانی که بر اساس این شیوه نامه فارغ التحصیل شوند در مدارک تحصیلی آنها عنوان شیوه آموزش محور قید خواهد شد و لذا از امتیازات دانش آموختگان -آموزشی پژوهشی بهره مند نخواهند شد.

همچنین، دانش آموختگان شیوه آموزشی مجاز به تحصیل در دوره دکتری تخصصی بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نمی باشند.

 

 

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید