ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اعلام آمادگی کرد که شبکه تحقیقات و نوآوری در حوزه زخم بر اساس اولویت‌های کشور ایجاد شود، همچنین طرح‌های کلان بر اساس اولویت‌ها مورد حمایت قرار گیرند.
دکتر یونس پناهی در افتتاحیه نهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی مهم در حوزه سلامت، زخم و زخم‌های مزمن است و زخم‌های مزمن به شدت کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: کل زخم‌های مزمن و زخم‌هایی که به دنبال بیماری‌های متابولیک مثل دیابت ایجاد می‌شوند، آمار بالایی دارند. شایع‌ترین زخم‌هایی که باید مورد توجه قرار داد، زخم‌هایی است که به دنبال بیماری‌های تروماها و تصادفات و ... ایجاد می‌شوند.
وی با اشاره به هزینه و بار بالایی که زخم‌ها ایجاد می‌کنند، افزود: دو گروه زخم، مثل زخم‌های ناشی از دیابت و زخم‌های جراحی، هزینه‌های بالایی دارد، در ارزیابی‌ها سرعت میانگین تولید این زخم‌ها در حال افزایش است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه بخش مهمی از درمان زخم‌ها، کنترل عفونت است، اظهار کرد: در کشور ما پانسمان‌های نوینی که در دنیا وجود دارد، مثل پانسمان‌های silver و غیر silver و پانسمان‌های کلاژن خیلی رشد نکرده است.
وی به بار بیماری ناشی از زخم‌ها اشاره کرد و گفت: در بار بیماری‌ها همواره به بار بیماری‌های قلبی عروقی، نورولوژیکی، سرطان‌ها و تنفسی و... اشاره شده است. ولی به بار ایجاد شده از زخم‌ها توجه نشده است.
پناهی در مورد آمار بالای مرگ و میر پنج ساله ناشی از زخم‌ها، اظهار کرد: مرگ و میر پنج ساله زخم‌ها حدود ۳۰ درصد و مرگ‌ومیر پنج ساله سرطان حدود ۳۱ درصد است و قابل باور نیست که مرگ و میر این دو بیماری تا این حد به هم نزدیک باشد.
وی با بیان اینکه در کشور بیماری‌های متابولیک و کل بیماری‌های غیر واگیر در حال افزایش است، توضیح داد: با توجه به اینکه امید به زندگی نیز در کشور بالا است، بیماری‌های غیر واگیر و پیری دو عامل خطر زخم است. به همین دلیل باید در حوزه زخم یک رویکرد کلی‌نگرانه داشته باشیم و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما باید این مقوله را جدی بگیرند، چرا که بحث آموزش اهمیت بسیار زیادی دارد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به افزایش تروماها و زخم‌های نظامیان در دنیا اشاره و تاکید کرد: با توجه به موقعیت کشور در منطقه این موضوع نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
پناهی در مورد زیرساخت‌های کشور در حوزه زخم، گفت: در کشور بالای ۹۰۰ مرکز تحقیقات وجود دارد که از بین آنها ۶ مرکز تحقیقات داریم که می‌تواند در حوزه آموزش و پژوهش مربوط به زخم کمک‌کننده باشند. حدود ۱۰۰ مرکز تحقیقات در کشور داریم که می‌توانند در حوزه علوم پایه زخم فعالیت کنند. ۴۸ مرکز تحقیقات در کشور داریم که در حوزه بیماری‌های عفونی تحقیق می‌کنند و ۵۳ مرکز تحقیقات در حوزه دارو مرتبط با زخم داریم. بنابراین به نظر می‌رسد متولیان بهداشت و درمان، موضوع زخم را به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته‌اند.
وی به ضرورت توجه به پیشگیری اشاره کرد و گفت: همگرایی در ظرفیت‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما رشته‌های تخصصی زیادی داریم که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشد و در نوآوری‌های درمانی در این حوزه کمک کنند. از همه مهم‌تر تمرکز بر تحقیقات پیشگیرانه و پیشگویانه است.
پناهی اعلام آمادگی کرد که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و نوآوری در حوزه زخم بر اساس اولویت‌های کشور ایجاد شود. همچنین طرح‌های کلان بر اساس اولویت‌ها مورد حمایت قرار گیرند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به رتبه علمی کشور، گفت: ما امروزه در تولید علم وضعیت خوبی در دنیا داریم، ولی این کافی نیست. جایگاه ۱۵ ما در دنیا باید ارتقاء پیدا کند و باید جزو ۱۰ کشور برتر دنیا شویم. این خواسته ما بر اساس اولویت مرجعیت علمی است.
وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در حوزه فناوری جایگاه خوبی نداریم. با وجود بهبود رتبه ما در شاخص فناوری و نوآوری، ولی این رتبه هنوز زیبنده نیست. اگر بتوانیم از فناوری‌های نوین استفاده کنیم که بیماری‌های مزمن را کاهش دهیم، ناخواسته رتبه ما در شاخص نوآوری نیز بهبود پیدا می‌کند.
پناهی تاکید کرد: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آمادگی دارد در چارچوب برنامه‌های مصوب برای پیشگیری از بیماری‌ها، نتایج حاصل از این نشست را در قالب یک پیشنهاد دریافت کند و تا جایی که مقدور باشد، پژوهشگران را کمک کند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید