ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

 

طرح درس دکتری فارماکولوژی

طرح درس دکتری  فارماکولوژی

 

مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره دکترای (Ph.D)
رشته فارماکولوژی

با توجه به سیاست آموزش عالی کشور در جهت گسترش و تقویت دوره¬های تحصیلی تکمیلی و به منظور تربیت و تکمیل کادر هیأت علمی دانشگاه¬ها برنامه آموزشی و پژوهشی دوره دکترای فارماکولوژی در شورای عالی برنامه¬ریزی آموزشی به تصویب رسید.
1- تعریف دکتری فارماکولوژی :
دوره دکترای (Doctor of Phylosophy=Ph.D)، بالاترین مقطع تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک در رشته¬ فارماکولوژی می¬انجامد و مجموعه¬ای، از فعالیت¬های پژوهشی و آموزشی است.
2- هدف دکتری فارماکولوژی :
هدف از ایجاد دوره دکتری، تربیت افرادی است که با احاطه یافتن به آثار علمی در زمینه فارماکولوژی و آشنا شدن با روش¬های پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهش، بتوانند با نوآوری در زمینه-های علمی و تحقیقی در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش در رشته فارماکولوژی، مؤثر بوده و به تازه¬هایی در جهان دانش دست یابند.
3- مدت  دوره دکتری فارماکولوژی :
حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری فارماکولوژی 5/4 سال است که به مراحل آموزشی و پژوهشی تقسیم می¬گردد:
مرحله آموزشی پس از پذیرفته شدن داوطلب آغاز می¬گردد. دانشجو در طول این مرحله توانایی لازم را جهت شروع کارهای پژوهشی باید بدست آورد. این مرحله با قبولی دانشجو در یک امتحان جامع پایان می¬پذیرد. مرحله پژوهشی رسماً پس از اتمام مرحله آموزشی شروع می¬گردد. دانشجویان موظف¬اند در صورت نیاز حداکثر تا 8 واحد درسی را که گروه آموزشی به عنوان دروس جبرانی پیشنهاد می¬نماید بگذرانند. تعداد واحدهای اصلی (اجباری) دوره دکتری فارماکولوژی در دوره آموزشی 23 واحد است. بعلاوه دانشجو می¬بایست یک رساله تحقیقی معادل 20 واحد را طبق آئین¬نامه¬ها و ضوابط مربوطه تدوین و ارائه نماید.
4- شرایط ورود به دوره دکتری  فارماکولوژی :
1- داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی
2- داشتن دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) فارماکولوژی یا دکتری عمومی (پزشکی- دندانپزشکی- داروسازی- علوم آزمایشگاهی- دامپزشکی) یا بالاتر در گروه پزشکی از یکی از دانشگاه¬های داخل یا خارج کشور که حسب مورد تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد.
3- موفقیت در امتحان یکی از زبان¬های خارجی
4- قبولی در امتحانات اختصاصی ورود به دوره دکتری
5- داشتن معرفی¬نامه، مبنی بر صلاحت تحصیل در دوره دکتری حداقل از 2 تن از استادان قبلی داوطلب.
- مواد امتحانی و ضرایب دروس:
بیوشیمی پزشکی ضریب 1
فارماکولوژی ضریب 3
فیزیولوژی ضریب 1
زبان خارجی ضریب 3
5- بازارکار دکتری فارماکولوژی :
فارغ¬التحصیلان این رشته باید در حیطه دانش، ضمن فراگیری اطلاعات لازم در کلیه مباحث فارماکولوژی، قدرت تجزیه و تحلیل مابحث مربوطه را پیدا کنند و در حیطه مهارتی (توانایی) ضمن آشنایی با مهارت¬های متخلف تحقیق در رشته فارماکولوژی می¬بایست قادر به طراحی و اجرای روش¬های تحقیقاتی بوده بگونه¬ای که بتوانند مسئولیت راهنمایی پایان¬نامه¬های دانشجویی و پاسخ¬گویی به نیازهای تحقیقاتی محض و کاربردی رشته خود را داشته باشد.
6- ضرورت دکتری فارماکولوژی :
1- آموزشی: نظریه اهمیت درمان دارویی در طب بالینی، ضرورت یادگیری مباحث مربوط به درمان دارویی برای کلیه دانشجویان گروه پزشکی احساس می¬شود، یقیناً فارغ¬التحصیلان رشته فارماکولوژی تنها افراد واجد صلاحیت لازم در جهت آموزش دانشجویان و بازآموزی فارغ¬التحصیلان هستند.
2- پژوهش: مفهوم¬ترین و ملموس¬ترین آموزش¬ها آموزش حاصل از پژوهش است. فرد پژوهش¬گر اعم از این که حاصل تحقیق خود را آموزش دهد یا نتیجه تحقیقات دیگران را از موضع عملی و مفهومی به انتقال مطلب بپردازد، مضافاً این که اساس پیشرفت علمی جهان پژوهش است و بر این همه نیازهای فراوان جامعه و دانشگاه در مورد پژوهش افزون می¬گردد. لذا یک فارماکولوژیست برای ایفای نقش خود در دانشگاه و جامعه لاجرم می¬بایست یک فرد با بینش پژوهشی نیز باشد که این مقوله جز با آمیخته شدن در پژوهش حاصل نمی¬گردد.

 

 

 

مطالب مرتبط:

کلاس کنکور دکتری فارماکولوژی

جزوات نفرات برتر دکتری فارماکولوژی

آزمون های کشوری دکتری فارماکولوژی

درباره رشته دکتری فارماکولوژی

مدارک مورد پذیرش دکتری فارماکولوژی

ظرفیت پذیرش دکتری فارماکولوژی

مواد امتحانی و ضرایب مربوطه فارماکولوژی

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید